(Boros György relikviáiról) 3. rész
„Egy mű nem jöhet
létre saját kora jellemvonásainak ösztönző hatása nélkül”...
(Fülep Lajos)
Természetmotívumok
terítéken
Az ember és a természet
kapcsolatáról Torok Sándor írta 2005-ben: „Ez az istenverte
szép-lény, homo sapiens, félelmetesen okos, ugyanakkor baromian
ostoba tud lenni. Elhiszi azt az ostoba mesét, hogy ő a teremtés
koronája, hogy ez a Föld, és rajta minden, ami él és mozog, csak
azért van, hogy ő parazita módon szaporodjék és uralkodjék
rajta a világ végezetéig. Nem veszi tudomásul, hogy ő is csak
egy parányi része ennek a csodálatos és hatalmas egésznek,
aminek Természet a neve, amelyet tisztelnie és becsülnie kellene,
hogy valóban a paradicsomban érezhesse magát”.
Tehát, ha ez a kapcsolat ember és természet között nem is
annyira tökéletes, a művész legalábbis a rokonságát,
összetartozás-érzetét jelöli.
Boros György barátságban van a Természettel. Ha
úgy tűnik, hogy néha túl merészen, újszerűen kombinál, mert
kompozíciói váratlanok, meghökkentőek vagy túlságosan elvontak
lennének, összpontosítsunk csak a gyakran használatos
motívumaira, szimbolikájára és szimbolikusan egymás mellé
rendelt virító színvilágára. Mert az üzenete logikai
folytonossággal átitatott és világosan megfogalmazott, s bár
némi rejtjelezése mindig akad, mert a művész gyakran rejtjelez,
rébuszokban gondolkodik és kódoltan is ábrázol, kisebb
megerőltetéssel feltárhatjuk a művész lelki világát is.
Mindez, művészi technikáktól függetlenül történik. Az
ábrázolás különféle módozatai csak erősítik bennünk az
eszme megfogalmazásának sokszínű és sokféle beazonosítási
lehetőségét. Akvarelljeiben, festményein, felnőtteknek és
gyerekeknek szóló plakáttervein, illusztrációin, ex-librisein...
érezni azt, hogy határozottsága és elkötelezettsége valós,
hogy a festő szenvedélyes rabja a képalkotásnak, és hogy
ekképpen igyekszik kiegyenlíteni a valóságot a nemes
képzelőerővel.
És mindebben nagyon is határozott.
Amilyen egyenes beszédű, szókimondó
személyiségnek ismerjük, olyképpen
szigorú elvei szerint
pörgeti fel alkotó
gondolatait is. Nincs
lazítás, feszes iramban
alkot. Ráadásul, olyan művésszel van
dolgunk, aki jól kommunikál a
közönségével, közvetlen, érdekfeszítő, mai.... Ugyanakkor a
folytonosság szellemét is hirdeti, mert segíti a múltbéli
emlékezés, és táplálja a jelent. Aki hallgatta mesélni, könnyen
ráérez, hogy Boros György egykori élményeiből, művészeinkről
szóló gazdag anekdota-kincset halmozott
fel évtizedeken át, és
minthogy ezt sem pedagógusként sem
társasági emberként nem
fukarkodik élvezetesen előadni, ennek
megírását fontolóra vehetné. De
elbeszélő tehetségét természetesnek veszi, és nem
hívelkedik. Biztatni kellene. Mert emberként
még mindig sportosan energikus, ugyanakkor
szerény és derűs.
Alkotóművészként viszont káprázatosan
ötletes, és könnyedén
eredeti. A kettő között rekedt meg a mesélő ember.
És épp a kedvünkre
való...
Határon innen és
túl
Boros
György
több
évig
a
Szabadkai
Iparművészek
Egyesületének
elnöke
volt,
a
Vajdasági
Képzőművészeti
Pedagógusok
elnöke,
a
szabadkai
Képzőművészeti
Pedagógusok
Egyesületének
elnöke.
A
Vajdasági
Magyar
Kézművelődési
Társaság
(a
valamikori
Jugoszláviai
Magyar
Művelődési
Társaság)
képzőművészeti
szakosztályának
vezetője
(1997-től)
és
egyben
a
vándorkiállításainak
szervezője
is.
A
Vajdasági
Iparművészek
és
Formatervezők
Egyesületének
1979
óta
tagja.
2002-ben
alapította
meg
a
Szabadkai
Népkör
Magyar
Művelődési
Központ
Oláh
Sándor
Képzőművészeti
szakosztályát
és
annak vezetője
a
mai
napig.
Rajztanfolyamokat
vezet
gyermekek
és
felnőttek
részére.
Rengeteg
a feladata...
Nemzetközi
híre
is van.
Korábban több külföldi tanulmányúton is járt, Rómában,
Firenzében, Velencében, Páduában, Párizsban, Bécsben,
Londonban, Amszterdamban, Tbilisziben, Prágában és Budapesten is.
Magyarországon több művészeti tábor, művésztelep munkájában
is részt vett. Számtalan közös kiállítása mellett egyéni
kiállításai is számosak. Magyarországon Békéscsabán is
bemutatkozott már. 2006-ban a szentesi
galériában aratott nagy sikert, ahol gyűjteményes
tárlata volt. E kiállításának
létrejöttét a Topolyai Művésztelep
fáradhatatlan szervezője, Ádor
Pál is segítette. Ekkor ötven
korabeli, a frissen
diplomázott fiatalember 1955
és 62 között megalkotott
művét mutatták be, és
így méltóan ünnepelték
meg munkásságának öt
évtizedes múltját. Stílusosan
itt egy vajdasági
költő-festőművész, Kerekes Sándor
köszöntötte, aki még
azt is tudni vélte,
hogy Gyuri bácsi egyik
nagy kedvence az azóta
megszűnt Csurgói Művésztelep
volt...
Tájak,
vizek, fűzfák,
virágok
festett
zeneművek
Boros György
Vajdasága különleges, mégis
ismerős. Az otthoni táj a fő motívuma. Alkotásaiban
valahogy mindig az otthon-teremtés
lényeges mozzanatait ábrázolja,
a szeretett hazai tájak
megálmodásának esszenciáját hinti
elénk mindig. Tematikája
leginkább maga az
elképzelt, megálmodott, átélt vagy megélt Vajdaság.
Nem szűkölködik érzelmekben,
ötletekben, tudásban, technikai
sokféleségben. Alkotói opusa
a nagy öregek módjára
alakult azzá, aminek
manapság láthatjuk: gazdag,
szerteágazó életművé...
A mozgó világ megragadása egyik erőteljes törekvése az
alkotónak. Nem is a pillanatnyi látvány, és a vizuális
csúcsteljesítmény érdekli, hanem az üzenet. Ám a ritmusok
módfelett izgatják és erősítik alkotásait. Néha szigorú
mértanisággal, néha meg lazán felépített kompozíción túli
világa csak rásegít arra, ami Boros György meditációira
egyébként is rá(sz)épül...
Boros György témái és
műfajai alapvetően hagyományosnak mondhatóak. Mégis a
rendszerint szociológiai, környezeti, viselkedés lélektani,
művészettörténeti vagy mitológiai összefüggésrendszerben
tálalt és vizsgálható csendéleteiből lírai, expresszív és
misztikus hangulatok áradnak, és az itt-ott illusztrátori
könnyedséggel festett, tarka színezésű álomszerű
fantázia-tájképei a meglepetés erejével hatnak. Figurális
szemléletétől nem áll távol és a formai és a technikai
konzervativizmus. Azonban művészeti hitvallásának és módszerének
leglényegesebb vonása éppen az, hogy a ráközelítéseivel
újszerűen ábrázoljon. Alapvetően reális szemléletű műveit
ünnepélyessé teszi amikor szimbolikussá avatja és szimmetrikusan
elrendezett kompozíciós tereibe ágyazza motívumait.
Újabban a látvány
szépségét erőteljesebben hangoztatja és egyértelműsíti. A
tapétaszerűen ábrázolt, azaz kétdimenziós háttérbe hintett,
sokszorozott virágszálainak, virágmotívumainak díszítő
jellegét csodálhatjuk vásznain. Melynek zenei könnyedségét
sokszor a Paul Gauguin-i idilli világ felszabadult
természetimádatához hasonlíthatjuk, s melynek során Boros György
a természet szépségét a csodálat érzékeny médiumává avatja.
Az
idő és a tér folyamatos átalakulása a kezdetektől a végtelen
fele haladva állandó genezisen, átalakuláson keresztül jelenik
meg kompozícióin.
Művészete:
ágas-bogas fa,
írtuk az
elején. Mert
a belső
(élményi) világának ezer
ága-boga van.
Ágai erősek,
izmosak, hangulatosak
és szépet
árasztanak.
Művészete
harmóniákból áll, tele van halk, finom zenei áthallásokkal.
Képei anyagba, látványba öntött zeneileg hangszerelt művek,
szimfónia-töredékek.
Művészete:
ágas-bogas fa, írtuk írásunk legelején is. E fa ágai erősek,
levelei üdék, virágai színesek, különlegesek. A végtelenbe
nyúlnak.
(vége)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése