Rácz László portréja. A szerző rajza
A
művészet
létfontosságú...
Szinte
hihetetlen,
hogy még mindig csak észrevehető
hamu
alatt
parázsló
szándék,
amelyet
az
emberiség
legnagyobb
része
alig
becsül meg.
Pedig évezredek
óta
használjuk,
ma is hozzátartozik
az
emberi
közösségek
spontán
vagy tudatos
élményi világához,
mentális
és
pszichés
önismeretéhez,
amely az ember „periferiális”
működése
folytán,
az egyéni
és
a közösségi létének
kiteljesedéséhez
vezet.
Mégsem
lett
széles
körökben
elterjedt
szellemi
táplálékunk.
De
csakis
annak
alapjául
szolgál...
Manapság
egyre
bonyolultabbak
a
társadalmi
viszonyok, a mindenféle összefüggések,
és alig nélkülözhető
a sokrétű tájékozottság,
a világ
működésének
alapos
ismerete,
vagy
a valóság
hiteles
interpretációja.
Pedig jobban kellhet nekünk mint
a múltban bármikor.
Művészet
nélkül
az
emberiség
soha
nem
is
tudott
meglenni.
Bár
csak
a
perifériáin
botorkálunk
még midég.
Teljesen nyilvánvaló hogy életünkben nélkülözhetetlen,
a
Homo
Faber
alapműködésének
egyik
fontos
eleme.
Közösségformáló és közösségmegtartó szerepe van. Főként a
mi sérülékeny közösségünkben. Mert amúgy, mindig
problématúltengésektől szenvedünk...
A
művészet tudati/tudatalatti átélése és az élményi gazdagsága
része a mindennapjainknak, ám közelsége oly megszokottá vált,
hogy sokszor kifejezetten közönségesek vagyunk vele szemben.
Már-már észre sem vesszük, pedig velünk van, működik. És
sokszínű,
óriási felhajtó-ereje van. Élünk is vele rendesen, bármerre
is nézünk,
a
magaskultúra
minden
területén,
és
azon kívül
is.
Mert
voltaképpen a
pszeudokultúrába is nagyon régen beszivárgott...
Spontán
és tudatos
Csak hogy
végül mindenfelé (elsősorban, és akár erőszakosan is) ő
nyilvánuljon meg...
Az
értelmes
értelmi
lét
manapság megkívánja
sőt kötelezővé teszi a
gondolkodó
ember
odaadó
figyelmét.
Fegyelmét is. Megkívánja
eredetiségének egyéniségének
felmutatását, megnyilatkozását.
A
lélek spontán érzelmeit vagy a gondolat tudásbirtokú öntudatos
kivetítését: az
önkifejezést.
Valójában
ezt észleljük, vagy ezt tanuljuk meg már a korai gyermekkorunkban
is. Mégis elsőként erről feledkezünk meg a mindennapi
életvitelünk, élethelyzeteink során. Az alkotói lelkesedésről,
a természetes megnyilvánulásokról és a spontán önkifejezésről.
Mert tehetségesek lennénk, csak nem tudjuk, vagy nem merjük
feltételezni és elfogadni ezt. Elemi hóbortból/butaságból azt
állítjuk, hogy hiányos és gyatra a készségünk, képességünk
a kreatív önkifejezésre.
Voltaképpen
bátortalanok vagyunk. Vagy nincs elég türelmünk és időnk, az
effélékre.
És mert
jobbra-balra, félrevisznek bennünket a mindennapi ügyes-bajos
dolgaink, a megélhetési gondjaink, a robotba kényszerítettségünk.
A társadalom bonyolult működése minduntalan belekényszerít
bennünket valamiféle új helyzetbe, állapotba amely nem igazán
kényelmes, komfortos a számunkra, és épp ezáltal rengeteg
ráfordításos energiát és odafigyelést kíván meg tőlünk.
Pedig sokszor menekülnénk a fölös felelősségtudat elől, hiszen
tudjuk hogy az egyén akarata nem igazán érvényesül a közösségen
belül. De azt is hogy a közösség sokszor naiv és oktalan közös
akarata csak kis mértékben teljesül, mert mindig minden másképpen
történik, mint ahogyan szeretnénk.
Az egyén
akarata, csak látszólag érvényesül.
Valójában
minden másképpen történik...
Önkifejezés
Ám kétségen
kívül, a törekvésünk a legfontosabb. Valójában a legnagyobb
kincsünk, csak erről nem is tudunk, vagy nem óhajtunk tudni.
Ráadásul kilóg a lóláb is. Azt hangoztatjuk mindég, hogy
mindent megteszünk a nyíltszívű önkifejezésért: de minduntalan
kiderül, hogy valójában lusták, gyávák vagy kishitűek vagyunk.
Önmagunknak/önmagunkban sem mondunk mindig igazat...
Nos, ha
kommunikatívak, szókimondóbbak, bátrak lennénk abban, hogy
alkossunk, ha megpróbálnánk eredetiek, önkifejezőek lenni, máris
fordulna a kocka. Egyből ráéreznénk a gondokkal járó, mégis
felhőtlen kreativitás ízére. És arra hogy többre teremtünk,
hogy többre vagyunk képesek, hogy egy efféle élményi módszer
gyakorlásával, sokkal boldogabbak lehetünk...
De amúgy,
sosem vágjuk el véglegesen az ősidőktől, azaz kisebb léptékben
számítva, a gyermekkorból örökölt önkifejezés értékes
vezérfonalát. A köldökzsinórt, amely virtuálisan a művészethez
vonz bennünket. Ha csak rá figyelünk, élményi világ tárul
elénk: a művészet, amely a felfedezendő univerzumhoz a
köldökzsinórral köt össze bennünket. Ekkor már érezhetünk rá
arra, hogy a művészet(ek)ben minden megtörténhet, amit az egyén
alkotóként megvalósítani szeretne.
Aki ezt
belátja, abból lehet „művész”. Az önkifejezés szándéknak,
és gyakorlatának hiányában: csak távlattalan.
Nem
szépíthetünk
tehát semmit
sem.
Az
emberi létben be
nem
teljesített/teljesíthető
nyílt/titkos küldetés
mindenképpen:
kudarc.
A
művészet:
a
beteljesedni
látszó
szándék
örökös
értelmi
és
érzelmi
hullámzása.
Voltaképpen a mi megnemesedő,
önös
szándékunk...
Rácz
Laci
és
a
TAKT
Nem
hagy
békén a
gondolat.
Idén
immár két
évtizede,
hogy
eltávozott
közülünk
egy
fiatal
festőművész.
A
még betöretlen
tehetséges ifjak
között
a
80-as
évek
közepe
táján
jelent
meg
a
TAKT-on.
Megpakolt
hátizsákkal érkezett meg Muzsláról. Hevér Jánosnak, a legendás
művésztelep-szervezőnek rögtön szimpatikus lett. Hosszú-hajú.
Hollóhajú, hátizsákkal, surranóban. Muzslai indián, mosolyogta
meg. A Takt nagy sátortáborában (csakis) feltalálja majd magát...
Emlékszem,
ahogyan elkülönülten, szótlanul ült. A szájában cigarettával
rajzeszközöket, papírt, kartont és valami alufóliába vagy
nejlonba csomagolt nyomdafestéket szedett elő. Hamar kiderült,
hogy tud is vele jól dolgozni. Különös
hangulatképei voltak. Gyorsan
készültek, és lassan száradtak meg az első olaj-karton
festményei...
Vannak festők,
akik hosszú utat tesznek meg, amíg kialakítják, „kitalálják”
a csak rájuk jellemző stílust, a (jel)képi világukat. És
vannak, akik egyből rátalálnak a saját hangjukra.
Azt hiszem,
Laci ez utóbbiak közé tartozott.
Furcsa,
önkínzó „önmegvalósító” szándékkal alkotott. Valamiféle
delejes metafizikai hangulatot árasztottak a képei. De ez nem Renée
Magritte talányos világa volt. Inkább mintha Munch konkrét,
direkt-gyászos álomkép-homályából került volna elő. Leginkább
arcképeket, és mintha a saját tükörképét festegette volna
mindig. A lelki
világát,
lecsupaszítva,
sallang-mentessé
téve
azt.
Ám egyben, mintha
mindenki
portréját
ábrázolta
volna...
Mint
valami
bot-csinálta
pszichológus,
aki
az
emberek
sztereotipizálását tűzte
ki
célul.
Jobban
mondva,
az általános
vonásaik
pontosított
megfogalmazását.
Stílusa
esztétikai szempontból cseppet sem volt tetszetősen lehengerlő,
hiszen eszköztára csaknem szegényes, minimalizált, a végsőkig
lecsupaszított volt. S mint említettem, kissé gyászos a
hangulata. Ám cseppet sem volt felületes, inkább meditatív. Vagy
még inkább konkrét, lényegre törő és szuggesztív.
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. június 23. hétfő)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. június 23. hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése