“Fegyverek között
hallgatnak a múzsák”.
Nagy ritkán ugyan eljátszadozunk a gondolattal, hogy vélhetően a
legjobb (kilátások) világ(á)ban élünk. Élūnk-e, vagy csak bizonytalanul
csüngünk azon, amit nem is ismerūnk eléggé? Valójában világszerte,
láthatatlanná tett, sötét és pénzszagú, erőszakos hatalmak diktálnak? Avagy
csak-csupán arról van szó, hogy a rajtunk élősködő amőbaszerűre nőtt,
szerkesztett világuralmi árnyék-apparátus örökösen mesterkedik valami újban.
Miközben igyekszik elhitetni velūnk a lét(-igenlés,-tagadás) általa kissé
átszerkesztett törvényességét, felūlbírálhatatlan igazságosságát. Sőt, a
társadalmak életvitelét, gondolkodását, eredeti civilizációs beidegződéseit,
még inkább a vallásosságát, vallási szokásait is igyekszik befolyásolni, azaz
az irányítása alá vonni, és kordában tartani az emberiséget. Talán képes arra
is, hogy akár vallásváltást diktáljon. S mi több, ha kell, esetleg
vallástagadást, vallástalanságot is kikényszerítsen, például hogy egy
kommunista ideológiával összezavarja, megcsúfolja, talán újabb pusztulások
irányába vezérelje az emberi társadalmat, életét, lelkūletét...
Példának
okáért, a másfél évezredig fejlődő, királyságot, majd köztársaságot, végūl
császárságot felépítő latinok... Az Impérium története i.e. 1000 körūl
kezdődött, ám leszámítva a Galileai Jézus születése és keresztrefeszítése
alatti rövid időszakot, leginkább a birodalom fejlődésének harmadik,
"érett" szakaszára, a hódító hadjáratos, demokratikus-rabszolgatartó
rendszer levitézlése utáni császárság nyugtan korát gondoljuk egyben a
legfontosabbnak, amely i.sz. 31-től i.sz. 476-ig, voltaképpen a felbomlásáig
volt. Ebben a kiterjedt birodalom állandó zsoldos hadsereget működtetett
európai regnálásának biztosítékaként. Fokozódó gondjai voltak, de akkor
gyengült igazán el, amikor a IV-VI. század között a hunok erőteljes, pusztító
támadásai nyomán Theodorik keresztény keleti gótjai (és más menekūlő
népességek) telepedtek meg Itália terūletén. Ravenna volt a fővárosuk, amely
540-től az Észak-Itáliában letelepdő longobárdok hódításig, 751-ig a bizánci egyetemes egyház,
azaz exarchatus központja volt. E bizánci fennhatóságnak Kis Pippin frank
király vetett véget 756-ban, amikor az exarchatus területét Rómának, a pápai
államnak engedte át. A pápai és császári fennhatóság között őrlődő város
évszázadokon át a méhkashoz volt hasonlatos. Manapság mintha valami hasonló,
kényszereknek köszönhető hullámsort élnénk meg a kūlönféle keleti, közel-keleti
népek Európába beözönlése során...
A kaptafa
elve
Minden esetre, az V.és a VI.században megépített keresztény templomok már telitalálatok
voltak a korakeresztény és a bizánci művészetben is. Például Ravenában a San'
Appolinare Nuovo etruszk-római és bizánci hatásokat is ötvöző stílusvilágának
nyomán tervezett kupolás épūlet, mozaikjaival immár a keresztényi világ
kifejlett, érett jelképi világát és formakincsét birtokolta...
A bazilika a római birodalomban megosztott funkciójú, oszlopcsarnokkal
rendelkező építmény volt, amely bíróságként és piacként is szolgált, a
keresztény egyház viszont már templomi alaptípusként érvényesítette. A Sant'
Apollinare Nuovo valójában két oszlopsoros, ácsolt tetős bazilika, amelyet
Theodorik gót király saját sírkápolnájaként alapított, és megépítésekor még a
római építészeti irányzatot követte. A falat díszítő mozaikon azonban az ókori
hagyomány a bizánci hatással ötvöződött. A bazilikában látható arany-hátteres
mozaikképek telt, meleg színeikkel ragyognak, fényük betölti az egész templomot.
Az öt kenyér és a két hal csodája mozaikképe, Sant’Apollinare Nuovo, Ravenna, 6. század A Vízkereszthez kapcsol és lenyűgöz bennünket például Az öt kenyér és a két hal csodája különlegesen szép mozaikképe. A középpontban az ifjú, még nem szakállas, karját áldásra szétterjesztő Jézus áll. Köntöse bíborszínű (borszínű). Mellette a két apostol a kenyereket és a halakat nyújtja, hogy végbevihesse a csodát. Az új művészet alkotásaiban kétségtelenül van valami erősen uniformizált merevség, ridegség, „kezdetlegesség”. A testeket borító ruházat redői szinte igénytelennek látszanak. Pedig ez a mester jól ismerte a görög realista ábrázolás mestereinek eredményeit, és pontosan tudta, hogy a test formáit hogyan kellene éreztetni a ruházat alatt. Tudta azt is, hogyan kell a különböző színű köveket összekeverni, hogy megkapjuk a test és a kompozíció háttéri elemeinek színeit, és a rövidülés problémáit is könnyedén megoldotta. Csupán szándékosan egyszerűsített. Ami kezdetlegesnek látszik, az valójában nagyon is tudatos: a művész a lehető legegyszerűbben közli mondanivalóját: az ábrázolás egyiptomi elvét újítják fel. Az egyház ugyanis ekkoriban szigorúan megkövetelte a világosságot és az érthetőséget. A képek azért voltak hasznosak, mert eszébe juttatta a híveknek, amit a gyülekezetben tanultak. Gondoljunk csak Gergely pápa érvelésére: "Ami az olvasni tudóknak az írás, a tanulatlan szemlélőknek a festészet.” A hívek sokasága nem tudott írni és olvasni, így a kép volt a legalkalmasabb eszköze a tanításnak. Ezért mondhatjuk, hogy ezek a kezdetlegesnek hitt formák nem a primitív művészet alakjai, hanem szándékoltan azok, amiket a görög festészet teremtett meg. Ikonnak, szentképnek csak a hagyományos figurákat, típusokat fogadták el. Ez a konzervativizmus azonban nem azonnal alakult ki. A művészek hosszadalmas, nehéz küzdések árán teremtették meg az ókeresztények egyszerű illusztrációiból azokat a hatalmas képeket, melyek a bizánci templomok falát díszítik. Ha ezeket a mozaikokat nézzük a balkáni országok (pl. Bulgária, Macedónia, Szerbia) vagy Olaszország templomaiban is, és rájövünk lassan, hogy amit a keletrómaiak végbeivittek, elég jelentős dolog.
Az öt kenyér és a két hal csodája mozaikképe, Sant’Apollinare Nuovo, Ravenna, 6. század A Vízkereszthez kapcsol és lenyűgöz bennünket például Az öt kenyér és a két hal csodája különlegesen szép mozaikképe. A középpontban az ifjú, még nem szakállas, karját áldásra szétterjesztő Jézus áll. Köntöse bíborszínű (borszínű). Mellette a két apostol a kenyereket és a halakat nyújtja, hogy végbevihesse a csodát. Az új művészet alkotásaiban kétségtelenül van valami erősen uniformizált merevség, ridegség, „kezdetlegesség”. A testeket borító ruházat redői szinte igénytelennek látszanak. Pedig ez a mester jól ismerte a görög realista ábrázolás mestereinek eredményeit, és pontosan tudta, hogy a test formáit hogyan kellene éreztetni a ruházat alatt. Tudta azt is, hogyan kell a különböző színű köveket összekeverni, hogy megkapjuk a test és a kompozíció háttéri elemeinek színeit, és a rövidülés problémáit is könnyedén megoldotta. Csupán szándékosan egyszerűsített. Ami kezdetlegesnek látszik, az valójában nagyon is tudatos: a művész a lehető legegyszerűbben közli mondanivalóját: az ábrázolás egyiptomi elvét újítják fel. Az egyház ugyanis ekkoriban szigorúan megkövetelte a világosságot és az érthetőséget. A képek azért voltak hasznosak, mert eszébe juttatta a híveknek, amit a gyülekezetben tanultak. Gondoljunk csak Gergely pápa érvelésére: "Ami az olvasni tudóknak az írás, a tanulatlan szemlélőknek a festészet.” A hívek sokasága nem tudott írni és olvasni, így a kép volt a legalkalmasabb eszköze a tanításnak. Ezért mondhatjuk, hogy ezek a kezdetlegesnek hitt formák nem a primitív művészet alakjai, hanem szándékoltan azok, amiket a görög festészet teremtett meg. Ikonnak, szentképnek csak a hagyományos figurákat, típusokat fogadták el. Ez a konzervativizmus azonban nem azonnal alakult ki. A művészek hosszadalmas, nehéz küzdések árán teremtették meg az ókeresztények egyszerű illusztrációiból azokat a hatalmas képeket, melyek a bizánci templomok falát díszítik. Ha ezeket a mozaikokat nézzük a balkáni országok (pl. Bulgária, Macedónia, Szerbia) vagy Olaszország templomaiban is, és rájövünk lassan, hogy amit a keletrómaiak végbeivittek, elég jelentős dolog.
Az örök város
De a kereszténység
legigazibb központja, (legalább is a nyugati szárnyáé) mégis az a császári Róma
lett, melyben Szent Szilveszter pápa (314–335 között) uralkodott. Szilveszter
pápa nevéhez fűződik a Jézus-központú (a niceai zsinat határozata szerint Jézus
isten és ember egy személyben) keresztény egyházi élet megszervezése. Az
ókereszténység késleltetett, majd hirtelen megengedett előretörése, és az
ortodox zsidó hatással, beoltással/beavatkozással sikeres térhódítása révén
létrejött a judeo-krisztiánus vallás, mely az évszázados ūldöz(tet)ési hullámok
közepette/ellenére, talán nem is csak a hunok nyomására, ám az Itália földjére
menekūléssel tetéződött... és lett még bonyolultabb, mígnem végūl
"kitérőkkel", letisztult.
De úgy tűnik, hogy az egykori irányító hatalmasságok valójában kínálkozó
lehetőségként, zsákutcából menekvésként tekintettek az ókereszténység teljes
elfogadására. Mintha a rozsdásodó, viharvert impérium fennmaradása függött
volna a vallási rendszer megváltoztatásától. Vagy mégsem egészen arról volt
szó, inkább másfajta mesterkedésekről?
Mégis,
hogyan volt lehetséges hogy a Római Birodalom hosszú halódásával, több
évtizedig tartó marakodások és bizonytalankodások után, melynek során 330-ban
már Constantinus császár, a hatalmi központját Bizánc városába, a későbbi
Konstantinápolyba helyezte át, további válságokat okozott? Évtizedekig tartó
manőverezésekkel keresett kiutat a válságból? Miért volt az, hogy Theodosius
császár (számító óvatosságból?) igen nagy késéssel csupán a 380-ban kiadott
szaloniki ediktumában tette véglegesen (egyedūli, kizárólagos) államvallássá az
ūldöztetések ellenére mégis megizmosodott kereszténységet? Hosszadalmas, igen
nehéz és bonyolult folyamat lehetett a keresztény vallás (látszat?)diadalra,
uralomra jut(tat)ása, melynek során az ókorban megteremtett magaskultúra a
népek vándorlása következtében, de legvégül az igen bonyolultnak és
nyugtalannak ígérkező középkor felé vehette az irányt...
A művészet által hihetőbbé tett új vallás
Az egykori művészet, kétségtelenül a vallásideológia és a
vallásterjesztés szolgálatába állt. A kereszténység meghonosításának esetében,
leginkább az a feltűnő, hogy való(já)ban meserséges késleltetésekkel, valamint
a korabeli művészet által is segített rafináltan összeszerkesztett ikonográfiával,
tehát összemosásokkal, összecsiszolgatásokkal, nagynéha torzításokkal kreálták
és alapították meg az új hitünket. Ha nem így lenne, talán nem is lennének a
hajdan igencsak elmérgesedett, néhol a mai napig tartó hitviták, felekezeti
megosztottások, leválások...
Voltaképpen jól látható, hogy évszázadokig tartott, amíg a különféle
rejtélyes ókeresztényi tanok, jelképiségek, dokumentált leírások, vallási
szövegek, szövegtörmelékek (kumráni tekercsek, az apostolok tanításai, az
evangéliumok, stb.) segítségével, a Bibliával, okosan egyensúlyba hozták a ma
ismert és már jól felismerhető, érett keresztény ikonosztázt. Amíg végre minden
apró részlet a helyére nem került. A tudós és igényes művészet tehát a vallást
évszázadokig okosan segítette... (folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2015. január 19., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2015. január 19., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése