“Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
Fényárnyékba
kapaszkodva
És a Karácsony, megünneplésének lassú
átalakulásos változataiban is sokszáz éve eljő, mindig. Ünnepét Rómában 325 és
335 között hozták divatba, talán, elsősorban a niceai zsinat kihirdetett
határozatának (Jézus Isten és ember egy személyben) következményeként
elharapódzó meddő viták lecsendesítéséül szolgált. Másrészt a “Sol invictus”,
azaz a legyőzhetetlen Nap fényárnyékos
pogány ünnepköre is megihlette, melyet illett megtörni. Ám népszerű
ünnepélyként meg is lehetett tartani, hiszen akárhogy is, rituáléja (logikusan)
megfelelt a keresztényi racionalitásoknak de a miszticizmusának is. Minálunk
egykor még a pogány regölés volt a télközépi, karácsonyi, újévi köszöntés
Európában ismert szokásának magyaros módja. Korfūggő változatosságban, azaz
váltakozó formában, importált szokáselemeivel azonban a karácsony ünnepköre
kiterebélyesedett, világszerte elterjedt, miközben tájanként is egyre színesebbé
és gazdagabbá vált. 1500 óta sokfelé az István- és János-napi köszöntés is a karácsonyi
ünnepi ciklus része lett. Istvánt mi azért is ünnepeljük, mert első szent királyunk István
magyar fejedelem volt, és 1000-ben, pont december 25-én koronáztatta magát királlyá a II. Szilveszter pápától
kapott apostoli koronával...
Keresztelő Szent Jánosra azért emlékezünk jó szívvel, mert voltaképpeni unokatestvérét, Jézust elsőként keresztelte meg a Jordán vizében. Úgy tűnik, hogy elsősorban erre a kitüntetett időpontra emlékezünk január 7-én, Vízkereszt napján. De mint már említettük, az ortodox keresztények másféleképpen számolnak, és ezen a napon ünneplik a Karácsonyt, Jézus születésének napját.
A székelykevei templom főoltárának míves táblakép-festménye (az 1880-as években készülhetett), ezen Szent István, a falu védszentje felajánlja a Szent Koronát Szűz Máriának
Benczúr Gyula-Vajk megkeresztelése
Keresztelő Szent Jánosra azért emlékezünk jó szívvel, mert voltaképpeni unokatestvérét, Jézust elsőként keresztelte meg a Jordán vizében. Úgy tűnik, hogy elsősorban erre a kitüntetett időpontra emlékezünk január 7-én, Vízkereszt napján. De mint már említettük, az ortodox keresztények másféleképpen számolnak, és ezen a napon ünneplik a Karácsonyt, Jézus születésének napját.
Krisztián Antal fiainak a székelykevei templomnak szánt ajándéka: a Szent Istvánt ábrázoló üvegablak 1912-ből
Az 1936-ban a székelykevei templom belső meszelése alkalmával készített mennyezeti fali festmények egyike, melyen Szent János megkereszteli Jézust...
Változatos,
egybeigazított külsőségeivel, naptári eltérésekkel, de mindenképpen ugyanazzal
az örömteli lebegő várakozással, aggódással és indokkal ünnepeljük a fény
eljövetelét, az újjászületést, az élet ciklikusságát és megszakíthatatlan
láncolatát, amely bolygónkat átszövi, beborítja, élteti és az örökkévalóság
számára igyekszik is azt megtartani. Leginkább valamiféle megszent(es)ült
bájjal, (jövőbe vetett) hittel, sokféle reménységekkel. Eljövetele a
képzelőerőnket telehinti életszerű varázslatokkal, csodákkal. A sötétség
jelképes legyőzésével pedig, a világosság és az új élet (ígérete) születik meg
újfent. Évről évre minden alkalommal, megszakíthatatlan láncolatként. Miként a
népéletben, úgy a magasművészetben is, immár mintegy két évezrede hírt kell
adni arról, hogy Isten újabb csodát csiholt. Az emberiség művészei, ha nem is
káprázatos látványélményekkel, de angyalainak buzgolkodó, iparkodó íves
röpködései közepette, a művészi elképzelések kreációi alapján mégiscsak
hűségesen, a sorjázódó reményteli korok dicső és dicstelen mindennapjait
másolgatják, azaz követik, vagy újjáépítik azt. Többnyire mégis, pontos
megfogalmazásokkal fedik a közösségi élet örökösen változó ám mindig korhű naiv
elképzeléseit. És a világ legcsodálatosabb, legelterjedtebb, mindig forradalmi
és megújuló témáját tolmácsolják. A titokzatos Élet (meg)születésének
pompázatos, érzékletes élményvilágát.
Középkor
és igazhitűség
A jelenlegi öt legerősebb világvallás,
(egyébiránt pedig, minden erőteljes, élő vallás-formáció) dogmatikus, vélt vagy
valós igazát, logikai következtetéseinek helyességét, megkérdőjelezhetetlen,
mélységes meggyőződését a saját (kizárólagos?) igazhitűségének gondolja. És
ezen érzület ellen nem kivétel az európán belüli hitterjesztés évszázadokig
tartó szívós munkájával, a végül egységessé váló középkori kereszténység sem!
Középkori művészet alatt az i. sz. 476-tól kb. 1500-ig terjedő időszakának
művészetét értjük. Az Európán kívüli területeknek (Indiának, Kínának, Japánnak
és Amerikának) is megvolt a maga "középkora", de ezeket az egyébként
Európa-centrikus szakirodalom az eltérő eszmeiségük miatt szükségszerűen külön
tárgyalja... Mindazonáltal a különféle kultúrák kontinensnyi eltéréseit, az eltérő
módon megélt hitük és az ugyancsak másféleképpen elmagyarázott
vallástörténetük, eltérő vizuális érzékkel, nyelvezettel és stílusjegyekkel
bíró művészeti remekeket hozott létre. Hasonlítgatjuk őket, rokonítjuk és
csodálkozunk sokféleségükön, amely valahol mégis egy irányba mutat: szakrális
képzeteink, szakralitás-érzetünk azt sugallja nekünk, hogy ha a szívünkre
hallgatunk, ezen egyedi vizuális rendszerrel bíró hihetetlenül magas rangú
alkotásokat mind, egyformán érvényes igazhitűségből eredő fantasztikumnak tekinthetjük.
A Teremtő Isten pedig végül mindig a háttérben marad... Kivonja magát a merész,
szókimondó, egyoldalú magyarázatok kicsinyes koncentrikus köreiből, és
valószínűleg mosolyogva/szelíden szemléli a civódó emberiséget, amely
tapintatlan türelmetlenséggel az univerzum végtelenjét és az élet szentségét
egyaránt úgy taglalja, hogy megpróbálja azt a maga szakállára átkreálni.
Mosolyog, és talán egy kicsit szenved is már tőlünk, hiszen mi esendő emberek
magunkat néha túlontúl is komolyan vesszük. Kicsinyes és irígy tépelődéseink,
szőrszálhasogató filozofikus magyarázataink közepette azonban megfeledkezünk a
leglényegesebbről. A szakralitás szerény és megértő állapotáról, és hogy
mindannyiunk igazhitűsége forog kockán amint mérges vitákba torkolló harcos magyarázataink
egyoldalú egyeduralmát kívánjuk. Holott csupán porszemek vagyunk.
Minden rossz emberi tulajdonság, a feltétlenül hitt és vakhitből eredő
igazhitűségünkből ered. Miközben Isten tanítása az is, hogy az egyik legfőbb
erény az okos Türelem. Ám a sorozatos, győzelmeknek hitt kudarcok árnyékában
is, leginkább diadalittasan nyilatkozunk: a jelenünkről, múltunkról, talán a
jövőnkről is fennhéjázva, a mindenség elhazudható ismeretének tudatában
beszélünk. Szuszogunk, tehát élünk...
Elkezdhettük volna írásunk ezen fejezetét a bennūnket hol grandomániába,
hol elért (rész)eredmények megūnneplésébe, hol rettenetes vereségekbe, vagy
éppenséggel kudarcokba torkolló fejlődés feletti elmélkedésūnkkel is. Vagy az
urbanizáció, a túlnépesedés divatos és mégis megszokottnak, közönségesnek
érzett, de egyre égetőbb időszerű problematikájával. Figyelmünk lanyhulása,
veszélyérzetünk közönséges és rosszul működő csökevénnyé deformálódása viszont
valahol mindig új utakra lel. Új forrásokat fakaszt a tūrelmetlenségeink
felszítására, a zabolátlanság, a zavartságok, az erőszak, a gyűlölködések, a
csalások és az általános felszínességek elterjedésének irányába. Amiből
túlcsorduló bőséggel jutott mindenūvé, ezért kakofóniaként hat mindnyájunkra. A
középkor retjelezettsége nyilván bonyolultabb, a mai kor megértése pedig
szimplább, egyszerűbb és érthetőbb a számunkra. Ami minden korra egyaránt
jellemző, hogy az emberiség nyughatatlansága ellenére egy békésebb világra
vágyik. Mégis, sokszor mindent elront...
Látszat-valóság és
látszat-tiltakozások
Hiába tiltakozunk a rút világ igazságtalanságosságai ellen, de
hiába hangoztatjuk azt is, hogy a lehetséges legjobb, élhető világot
birtokoljuk. A két állítás előbb-utóbb kibogozhatatlan konfliktusba keveredik
bennūnk. A sarkalatos álláspontok: kioltják egymás tūzét. Hiába vagyunk olykor
depressziósak, majd ugyanezen okból, időről időre (oktondi mód) túlzottan
derűlátók is. Így is, úgy is elősejlik: a puszta biológiai és szellemi
létünkkel, bűn(részesség)ūnk átvérzi a történelem szövetét és mardos bennünket.
Mi ugyanis, általa és benne, védtelen, véletlen(!) tömeg vagyunk csupán:
alaktalan, gyűrhető, képlékeny ám bármikor elmaszatolható pacnik a való világ
arcán. De mi csupán a társadalmat és az élő/holt természetet is önző módon
irányít(gat)ó zsarnokok, akarnokok hatalmát, öntörvényűségét, parancsuralmi
beteges kényszereit, azaz kényszer(parancs)-uralmát tűrjük, szenvedjūk... Talán
nem teljesen oktalanul, hiszen ellenállási, túlélési, sőt alkotói kódokkal
megtűzdelt létūnk nem feltétlen engedelmeskedik a lojalitási/megfelelési
kényszereknek.
Ha úgy tetszik, mindennek a bűnrészesei vagyunk
akarva-akaratlan.
Vegyük csak példának a legutóbbi egyiptomi konfliktust, melynek
kitervelői valószínűleg nyugatról irányítottak. Olyan forradalmat robbantottak
ki az egyébként béketűrő, "demokratikus", turizmusból élő országban,
amely az évszázadok során európai kultúrnépek által szétcincálgatott évezredes
művészeti értékeit tovább pusztította. A fáraók országának öröksége komoly
csorbát szenvedett. A 2011. februári forradalom óta már tucatnyi múzeum égett
le, újfent régészeti kincsek százait lopták el, vagy további illegális ásatások
ezrei veszélyeztették és pusztították az ősi emlékeket...
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2015. január 12., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2015. január 12., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése