Pétër László:101. Szabadságvágyás a művészetben 10. rész
“Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
Perpetuum mobile
Az adventi koszorú készítése a XIX. században
jött divatba, de a hagyomány gyökerei egészen a pogány korba nyúlnak vissza,
amikor örökzöld ágakkal, fagyönggyel,
magyallal ünnepelték a téli napéjegyenlőség idejét, mely a régiek hitvilága
szerint a fény újjászületésének ünnepe. Pontosabban a téli időszakra jellemző
rövid(ülő) nappalok után a fény visszatérésének ünnepére, az élet örök
körforgására, az élővilág örök (ciklikus) megújulására, azaz az újjászületésre
utaltak már akkor is... Ma már hagyományosan fenyőgallyakból készül és szinte
sztereotipizálttá vált a divatosabb gyertyás asztali koszorú, zöld (örökzöld),
piros és az arany színeivel. Mára ezek lettek a karácsonyi ünnepkör domináns
színei. Mostanság minden héten egy-egy újabb gyertyát kell meggyújtani az
évkört szimbolizáló adventi koszorún. Az ajtóra erősített, gyertya nélküli
koszorú a szíves vendégvárást reprezentálja. Jelképek az asztalon, jelképek a
falon... De a terített asztal a betoppanó, várt vagy váratlan vendég szíves
meginvitálása már csak a népi kultúra és az egykori népélet megszépítő emléke.
Mai rohanó világunkban, értelmezéseink ténylegesen komoly jelképi fontossága
gyérül, a ma emberének nincs is ideje végiggondolni a tényt, hogy voltaképpen a
megtartó hagyományok ünnepköre teszi megszakíthatatlanná az életláncolatot,
amely egyben tart bennünket, családot, közösséget, országot. Ezért számít
megszentülő cselekedetnek a hagyományok ápolása, okítása, továbbvivése...
Hieronimus Bosch- Hódolat, triptichon
Fényisten
A fény(isten) megjelenésének misztikuma, ősidők
óta foglalkoztatja az emberiséget, a lélek bizonyosságát, felfedezett
létezését. Szakralitás-érzetūnket fokozza, kiismeretlen csodaként tekintünk rá.
A fényt imádjuk, mely csodát keletkezése és megléte, az emlékezés általi
megtartás szándékával, mindenkor leginkább a művészetekben lehetett kifejezni.
A művészet minden korban leplezetlen hűséggel tolmácsolta a pillanatnyi értelmi
és érzelmi helyzetét közösségének, beleértve szakralitás-érzetét is, az összes
okos/oktalan rigolyájával, hitével és tévhitével, divatjával, felfed(ez)ett
szépségeivel és igaztalan rútságaival egyetemben. Az ábrázolások módja, de
legfőképp a tematikai felosztása (és ez bármely korszak megvizsgálása során
beigazolódik), komoly feltárási kísérlete az emberi léleknek. Mindez
művészettörténeti vizsgálati feladatként jelenik meg. A kereszténység előtti
kultikus, mi(sz)tikus vagy többistenhitű vallások, a különféle
(teremtés)mítoszok jelenetképeiben fogalmazódnak meg. Sejtjūk, hogy a
kereszténység az emberiség történetében nem az első monoteisztikus vallás. A
többistenhitűség, az ismert (és/vagy kultúrtörténeti jegyeiből felismerhető)
politeisztikus vallások csak néhány ókori fragmense, szelvénye, gerezdje az
ősidők óta vajúdó emberiség folyton csak rétegződő burkainak. Magja az Egy
(etlen)... A kultúrák redőzöttségének művészi eszközökkel való megörökítése,
láttatása az örökkévalóságnak, a jövőnek is ūzen. Ötletes palettája a
képzőművész lángelméjét dícséri, mely buzgóságával felfedte, feltérképezte
korának állapotát. Általa, nagyobb bizonytalankodások nélkül haladhatunk
visszafelé az időben, kutakodhatunk, nyomozhatunk a régmúltban.
Puhatolózásainkra, felmerūlő kérdéseinkre válaszként roppant és meglepő
információs halmaz zúdul ránk... A történelmi múlt az örök művészet(ek) nélkül,
korhatag, kiüresedő porhüvely lenne. Az írott krónikák a korhűségre törekvő
vizuális láttatások, aláfestések, képanyagok nélkül torzult, megtévesztően
száraz adattáraink volnának...
"Aki
látta a múltat, látja a jelent is..."
Az idézet, megint csak Marcus Aureliusé... A
római Birodalom egyik legnagyobb gondolkodója látnok, és művelt, gondolati
tapasztalással rendelkező államférfi és filozófus volt. Gondolata (nemcsak) az
élet örök(ös) körforgására utal, a korokon át ívelő, egyértelműen egymásból
eredő teremtésmítoszok közös vonásait domborítja ki. Ezeket leszűrve észleljük,
hogy ha mást nem is, de mindegyik nagyon hasomlít a másikára. Mintha mindegyik
az előzőből eredne, származna. Csak új burokban, megújult formában, de a
lényege, értelmezhetősége ugyanaz. Erre (tévesen) azt szokták mondani, hogy
nincs semmi új a Nap alatt. A Teremtéstörténet valószínűsíthetően mindegyik, az
élet keletkezésének, megtartásának, és megtartó erejének különböző módon
misztifikált részegységeinek éteri átirata. Tulajdonképpen nincs is vallás,
amely egy univerzális, sokágúvá vált de nagyon hasonló ősi eredettörténeten
keresztūl, ne az élet sokszínű magyarázatával foglalkozna. És nincs, amelyik ne
az élet és a halál végtelenített ciklikusságát vizsgálgatná. Nincs, amelyik ne
a fizikai, szellemi és lelki tulajdonságok eszményi lehetőségeit ne mérlegelné.
Az örök(ös) lét (ezés) rejtélyére, titkos kiegyensúlyozottságára kivíváncsi
emberiség minduntalan megfejtésekért pedálozik, a bizonyosságokra hajt, és
saját létezésének megfejtésén/fenntartásán fáradozik. Örökmozgó, nyughatatlan
kísérletező teremtménye vagyunk Istennek, módfelett kíváncsiak mindenre. Tudók,
megtudni vágyó kísérletezők, művész hajlamú látnokok... Minthogy a Római
Birodalom virágzásának idején, a Krisztus utáni időkben tiltott volt a
veszélyesnek gondolt keresztény vallás, mely szerint az emberek Isten színe
előtt egyenlőek, mintegy három-négy évszázadon át, jelképrendszerūk lassú kialakulásával
bontakozott ki a korakeresztény művészet. Elsőként a föld alatti
kuptor-templomaik, a katakombák rejtett zugaiban megjelenő jelképeik, majd első
igazi figurális ábrázolásaik, kezdetlegesnek mondható freskóik és többnyire a
más kultúrákból átvett virágos, meánderes vagy geometrikus díszítőmotívunaik
jelentek meg. Csak miután Nagy Konsztantinosz császár, uralkodása idején a
keresztény vallást hivatalosnak minősítette ("az áradat ellen semmit sem
tehetūnk"), tehát a IV.századtól beszélhetūnk korakeresztény művészetről.
Amely meghódította Rómát, beárnyékolta, majd kereszt-alapjaival telyesen
átalakította templomainak szerkezetét, belsejét, és szétrombolta az antik világ
letűnését jelölő többisten-hitű mitikus vallásrendszerét is. A birodalom
széthullása természetesen nem ad-hoc jelleggel következett be. Jó ideig titkos
féreg foga rágta, az ókorban kitalált demokráciába vetett hit. Nemkūlönben az
Impérium számára gazdagságot jelentő nemzetközi gazdaságok haszonhozó
bejáratott kereskedelmi útvonalainak beszűkūlése, gyérūlése vagy teljes
lebénulása, megszűnése is. Melynek egyik oka a keletről betörő hunok portyázási
hadjáratai voltak...
Kettős ikon
A korakeresztény művészet kettős ikonszerűvé
alakulása, általánosan fogalmazva a IV-X.századig tartott. A keresztény vallás
dualista rendszere erősen elkūlöníthető művészeti stílusokat hozott létre. A
keleti típusú Bizánci (ortodox) és a Róma központú, a német- római császárság
jóvoltából kūlönleges szépségű magasművészetet eredményező latin, azaz nyugati
kereszténységet. A keresztény vallás hatalmas terūleteket hódított meg, de az
általa megnyert vagy meghódított népek kultúráját is kénytelen-kelletlen
megörökölte, s azok pogány, többistenhitű vallásrendszerének makacs vonásait
kénytelen volt átemelni saját modellálódó valláselméleti rendszerébe. Mire
ennek a bonyolult műveleti rendszereket igénylő, több évszázadig is eltartó
összesítő munkának a végére ért, már régen kétpólusú lett a rendszere. Mire
a békétlenséget hozó népvándorlások
véget értek, beköszöntött a középkor is, benne a számunkra oly kedves
romanikus, majd gótikus, reneszánsz és barokk stílusú művészi
stílusrendszerével, mely fantasztikus képi ábrázolásai segítségével tette
naggyá a Megváltó földre szūletésével megerősödő Teremtő legendás új birodalmát.
És eljött a Karácsony,
újfent...
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2014. december 22., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2014. december 22., hétfő)
Pétër László:100. Szabadságvágyás a művészetben
9.rész
“Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
A földre szūletés terhe
Egy biztos, az ember földre szūletése nemcsak lelki, de fizikai,
sőt szellemi leterheltséggel, és feladatokkal jár. Márai Sándor írta valahol: “
A művészek tiszteletre méltóak. Ők Isten gyermekei, akik a legnehezebb részt
választották...”
A legnehezebb része ennek az állításnak természetesen nem más,
mint az őszinte alkotó szándék...
A művész nem feltétlenül érzi magát Jézus Krisztusnak, és nem
mindig vallásos a szó megszokott értlmében. A világhoz való viszonyát,
sérülékeny észleléseit, szeizmográfikus érzékenységét ellensúlyozandó azonban,
autentikus lelkületében szinte mindig vallásos hevülettel és a mindenkori
jelenben való hősies kūzdelmeivel próbálja egyensúlyban tartani. És miközben a
dolgok felfedezésének kitörő örömével jegyzeteli magának a színpompás élményi
világot, vagy éppenséggel kétségbeesetten igyekszik a visszásságok panaszos
ábrázolásával megmozdítani a dermedező/darvadozó emberi lelkiismeretet, előbbre
hozza a józanságát, a jóra vágyását... Egyébiránt: diadalittasan alkot, avagy
alkotva szenved. Mást nemigen tehet, minthogy képességei erre predesztinálták.
A sorsa erre kész(í)tette (elő)... A kérdés csak az, hogy mit milyen mértékben
fed(ez) fel, és hogy milyen mértékben tudja vagy akarja leplezetlen
őszinteséggel ábrázolni, láttatni a történések logikáját. A józanult láttatásait
sokszor eredményeként ūnnepli a közönség.
De van, hogy épp ellenkezőleg, az alkotót furcsa megnyilvánulásai miatt megítéli, szörnyülködik rajta, kiközösíti.
Ténylegesen, szó sincs arról hogy a művész Isten gyermeke lenne. Viszont a
művész, néha szeret eljátszani az efféle gondolatokkal is...
A kiüresedett porond terhe
A világ, általában véve művészetbarát, művészetpártoló. Csak nehezen érti meg,
ezért áttételesen válhat barátságtalanná, művészetellenessé... A korabeli ikonoklasztia valójában a (vallás)politika
mélypontjának mondható. A világ azonban nem szereti a különcséget. Sajátja
szerint, ezért minig visszatér a megszokott medrébe. Manapság eljutottunk
odáig, hogy mindenki alkotónak nevezheti magát, mert ennek divatja lett... Ezt
nevezzük töretlen fejlődésének. A világ persze mindig szerette az
elmajszolható, könnyen fogyasztható “szépet”. Ezért, amíg a művész a
mesterségbeli tudásával hívelkedve elkápráztatta őt, csodálta is azt. Ekként
tartotta meg közönségét a vallásos tartalmú művészet is. És leginkább az
alkotói kiteljesedése miatt tartotta be a művész a valláspolitika szabályait.
Valahol mindig is igaz volt, a kiüresedett porond szindrómája: hogy a
rejtőzködő Isten központi jelenléte nélkül sosem volt/sosem lesz normálisan
szervezhető vagy szervezett közösség és társadalom. És művészet sem. Igaz az
is, hogy a Teremtő Isten mindig is őrködött a művészet és az alkotó
felett...
A Nagy törés hihetetlenül erős robajjal a XX. század első
negyedében következett be, amikor a művészet elszakadni látszott a tanult,
magasröptű (akadémista, konzervatív, sterilen mesterségbéli) képi ábrázolásoktól, és a racionális
gondolatok konceptuális er(d)ejében bízva bátran vagy akár ész nélkül...
ötletelni kezdett. A csalódott, megkeseredett tékozló fiú szókimondásával,
némelykor az Istenkáromlásig is eljutott. Ezért is, sok esetben a közösség
izgága, meg nem értett, megtűrt (megtört) fekete bárányává vált. Több
évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy az átlagember rájöjjön, ezek a különcök
nem hízelegni akarnak, hanem merészen a saját gondolataikat, ötleteiket
fogalmazzák meg. Bátor szókimondásuk nem üres hadova, hanem vélemény a korról.
Ezért szándékuk szerint a legújabb kori művészetek stílusainak zaklatott,
kevésbé éteri hangján szólalnak meg. Aktuális mondandójuk néha túlsúlyos, néha
érthetetlen ürességes játék: de a mindenképpen a kor megértését, alaphangulatát
tolmácsolják. Ezért őszinteségük mián kell(ene) őket becsülni.
A legtöbb baj azzal van, hogy az átlagember nem igazán szereti a
számára értelmetlennek tűnő művész ostorozó kritikájának súlyos igazságait se.
Lehet hogy a világ sokszor arcátlan, de ugyanakkor talán fél is: nem mer
szembesūlni a saját hibáival. Mégis
van reménye, örömvárása. Majd két évezrede igaz reménysége is. Az a
legfurcsább, hogy e reményvárás egy kereszt-szimbólum által fogalmazódik meg,
amely univerzális jelkép, de a szenvedést (is) idézi. Üzenetének rendkívūli
fontossága által formálódik maradandó élménnyé, ez által világképpé is. A
Teremtő fiának kūldetése ugyanis nem véletlenūl összpontosul a sinus-cosinus,
azaz az Alfa és Omega végtelenített logikai következtetésének centrumában.
Megmutatja nekūnk az örökkévalóságot, az örökérvényűséget. Talán: elérhetetlen
lehetőségeinket...
Nyavalygások, a lázadó művész alázata
Sok kérdést vet fel bennūnk a
múltba révedő gondolkodó ember logikájának kivizsgálása. A legtöbbször
homályban tapogatózunk és hamar belefáradunk a válaszok keresésébe. Így hát a
nyitott kérdéseket leplezett vagy leplezetlen kedvetlenség övezi:
igénytelenség, valós vagy átvitt értelemben vett erőszak(osság) is
jellem(e)z(het)i, de kishitűség vagy nemtörődöm egykedvűség is. Mely hirtelen
váltásokkal lelkiismeret-furdalássá válhat a megfelelő pillanatokban, így a
mában is. A mában viszont könnyebben eligazodunk. Már ismerjūk szeszélyeit,
beidegződéseit, cselekvő mozgatórugóit.
Az ókorban, a középkorban vagy az újkor bármely
fejezetében, mindenkor tetten érhettūk az örök(ölt) létfilozófiai
kérdést:“Honnan jöttünk? Mik vagyunk? Hová megyünk?" - mely
(egzisztencialista) költői kérdést a XIX. századvégi könnyed
impresszionizmustól megcsömörlött Paul Gauguin, a Tahiti óvilágba menekülő,
Párizstól megfáradt félvaddá vált festőművész tett fel. “Mi végre vagyunk a
világon?” tette fel a bölcs kérdést a kevésbé lázadó jó földink Tamási Áron is.
Az önkeresés csak felszínes indok a múltban kutakodáshoz? Már semmiben sem
lehetūnk a végsőkig bizonyosak... A múlt és a jelen is mindenkor csak talányos
(alternatív!) válaszokat ad a kérdéseinkre, mely kérdéseink, akár az egyébként
sokszor találónak tűnő válaszaink objektív tisztaságát megjelöli, esetleg
megkérdőjelezi. Épp e kettőssége miatt, úgy tűnik néha hogy a legerőteljesebb
bizonyításainak, a töretlen hitnek az ereje is megkopott.
Az általunk keresett létigenlő/lét-tagadó választ, a lényegest, az
izgága, borosflaska-ölelő Istenfélő zseni, a magyar rézkarckirály Kondor Béla
hajnali szépségű grafikáinak egyik lapján találtuk meg. Lázadozó üzeneteivel
sok fejtörést okoz nekūnk mindig. Alkotó életében is, szüntelenül az
újjászületéssel és az örökkévalósággal perelt: "Minden megvolt, még mielőtt
meglett – volt..."
Ádvent
Legelébb a hírhozó angyal jő, és a reményteli
várakozást, az elmélyült lelki készülődést segíti elő... Voltaképpen Jézus
születésének ünnepét hivatott beharangozni, melynek decemberi időpontja erősen
vitatott. Az adventus latinul eljövetelt, illetve megérkezést jelent. Az
életciklus újrakezdését, a téli napforduló átfordulását jelölte már a
pogányoknál is, azután a rómaiaknál (Mithrasz-kultúra)... A kereszténység csak
kihasználta a meglévő pogány ünnepkör megújíthatóságának lehetőségét. Tehát,
megvolt - mielőtt meglett volna... Az Ádvent voltaképpen a Karácsonyra való felkészülés időszaka. Keresztény "változatának" eredete
az V-VI. századra nyúlik vissza. A manapság négy hétig tartó advent a december
25-e előtti negyedik vasárnappal kezdődik. Eredetileg viszont 40 napig tartott, pontosan annyi ideig,
amennyit Jézus böjtölt a pusztában, csakhogy a Gergely pápa-féle naptárreform a
várakozási időszakot jócskán lerövidítette. A keleti (bizánci, ortodox)
keresztények viszont, megtartották az eredeti időtartamot és továbbra is január
6-án, vízkereszt napján ünnepelik a Karácsonyt. Régen a keresztények advent
idején szigorú böjtöt tartottak, hajnalonként pedig szent misére jártak. Ezeket
hagyományosan napfelkelte előtt tartották és aranymisének nevezték. Az advent
első napjától vízkeresztig terjedő időszakban a Megváltó iránti tiszteletből
tiltották a zajos népünnepélyeket, lakodalmakat. A hívő ember a megszūletés, az
újjászūletés, avagy megújulás szentségének ūnnepélyét csakis meditatív módon
tudja átélni...
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2014. december 15., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2014. december 15., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése