“Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
Valójában, két part között lebegünk mindég. Sodródunk...
Mint amikor két háború között a viszonylagos béke, végre ūnnepélyé
lesz. Vagy amikor két konfliktusos állapot, netán két diktatorikus időszak
között egy puhává bélelt korszakot sejtünk meg, amelybe befészkelhetjük
magunkat végre. És jóformán körūl sem tekintūnk, ezt a langy-meleg állapotot
máris elnevezzük aranykornak, divatosan demokráciának. Miközben azt sem tudjuk,
valóban benne élünk, vagy kívüle? Mennyire tiszta, áttekinthető? Mennyire
zavaros, hamis, zagyva, álszent? Úgy tűnik, viszonylagosan: amennyit meglátunk
a pillanatnyi visszásságaiból.
Porondon
Ha békétlenség, lázongás, igazságkövetelés ūti fel a fejét egy
társadalomban, az vége-hosszat nem érő vitákba, akár pártocskákra szakadozó
táborok torzsalkodásaiba csap át. Hovatovább, ha a régi vagy akár a mai
állapotokat vesszūk górcső alá, mindegyik elvezetet bennūnket egy jól
előkészített, csatározásaitól sokszor végképp kibogozhatatlan, zavarossá vált
kimanipulált rendszerváltásig, azaz hatalomváltásig. A társadalom mintha éppen
megfelelne az emberi csőlátást, rövidlátást és ostobaságot kinevető kesernyés
álomlátó flamand festő, id. Pieter Bruegel (1525? - 1569) Vak vezet világtalant
című, az emberi elesettség tragikus és egyben fanyarul humoros, kortalanságával
frázisosá vált önképének. A festő fő témája
az egykori népélet hihetetlenül gazdag feltérképezése mellett, az emberi bűnök, gyengeségek bemutatása és ostorozása volt. De ezzel a kortalan ízű festményével valójában a mához is szól. Manapság ugyanis a válsággal járó gazdasági önzés és a politikai vakság újra
felgyorsította
az országok elgyengülését. A szétesett társadalomban az események kezdeményezői jórészt esetlegesek, az összefüggés nélküli világ cselekvői előtte járnak a racionális logikának. A megértésre már csak utólag lesz mód, amikor már túl késő bármilyen ésszerűsített cselekvésre. Porondon hát újra, az uralhatatlan és ellenőrizhetetlen kényszerek vezérelte kiszolgáltatottság...
A kísér(t)ő magasművészet hasonlít a vajúdó, történelmi léptékű
korszakváltásokhoz: szeszélyesen változó, ám éppenséggel nem rövidlátó. Inkább
zseniális érzékenységgel pontos, időre-váltó.
Épp a reneszánsz-béli állapotok jellemzésekor említettūk azt, hogy
a reformáció szelének érintésére végszóra egy megújuló sokágú, azaz komplex
művészeti stílussal, az 1660-as években szabálytalan gyöngyként emlegetett
barokk stílussal válaszolt, és végül az utolsó harmadában, 1730 és 1770 között
a nyúlfarknyi, burjánzó rokokóval ért véget. Hogy a játékos, kecses és
aszimmetrikus vonalvezetés, a túlzsúfolt felūletek és a díszítések fokozása
már-már unalmassá és szinte élvezhetetlenné vált, az megint csak egy megújulni
vágyó társadalmi korszak eljövetelét jelezte, a kor jelenségeit
szeizmográfikusan követő művészeti paletta erőteljes átváltoztatása révén.
Ezen művészeti (túl)burjánzásokra a klasszicista korszak csendes,
kortalannak tűnő múlt homályba révedése volt a válasz. Az archaikusságba és a
ködös-misztikus idealista szemléletébe beleszerető művészi hajlamosság az új
jövőkép fátylát lebbentette fel, és újfent, valamiféle társadalmi divatképet is
gyártott hozzá...
Képlékeny massza
A feltalált, hozott, kitalált vagy átūltetett demokráciáknak
vannak pozitívumai, és vannak bőven negatívumai is. Válogatott hamisságai,
önálltatásai minden időkben megvoltak. A régit holmi görcsösség,
földhözragadtság, óvatlanság, törtetés övezte, a mai kor demokráciáját viszont
a mindenevő globalizmus fémjelzi... Anno, a mítosz szerint, Chronos is felfalta
saját gyermekeit.
Ebből tudjuk, hogy restségből, gondatlanságból vagy éppenséggel
félelmeinkből kifolyólag, minél erősebben akarjuk, annál többet veszíthetūnk a
nehezen összeboronált jogosságából. Így járt az ókor egyik kiváló uralkodója, a
bölcs római, Marcus Aurelius (isz. 121 – 180) császár is, akinek Krisztus után
170-ben öntötték bronzba a lovasszobrát. A nemes férfiú lelki tulajdonságait
realisztikus ábrázolásával örökítette meg a szobrász... A feddhetetlen
erkölcsű, szerényen, minden pompa nélkūl élő, népeinek ūgyét, jólétét szolgáló
filozofikus tudással rendelkező államférfi többször bejárta egész birodalmát. Uralkodása első időszakában a keresztények békében élhettek, és számuk egyre nőtt. Környezete azonban a háborúkért, az éhínségért és a pestisért a keresztényeket tette felelőssé, ezért a hatalma megtartása érdekében mégis elindította a 4. keresztényüldözést, amely a birodalom egészére kiterjedt. Talán nem véletlen, ő maga is pestisben halt meg Windobonában (a mai
Bécs)
vagy Sirmiumban (Sremska Mitrovica, Szávaszentdemeter).
Marcus Aurelius lovas szobrának részlete
Járt Pannóniában is, és itt írogatta meg a ránk maradt filozófiai
könyvét is. Az Elmélkedések-ben így írja:"Légy csak egyszerű, jó, tiszta,
nemes, természetes, igazságszerető, istenfélő, jóindulatú, szeretettel teljes
és kötelességtudó... Munkálkodj embertársaid javára!"...
A császár halála után fiát, a hiú, önző és a hadvezetésben is
járatlan Commodust ültették trónra.
Ez rossz választás volt, azonnal beindult a politikai marakodás, a
zabolátlan élvhajhászás, a gazdagodni vágyás, az álságosság, korrupció, és
természetesen ezek nyomán az impériumi népek elnyomása is fokozódott.
Nemkūlönben a keresztényūldözések is újra napirenden voltak. A történészek
szerint ekkor ketdődött el Róma hanyatlása...
Minden kor átlagemberének, polgárának, de a ma emberének is a
sajátja, hogy inkább szemet húny az észlelt társadalmi visszásságok felett,
személyes biztonsága végett pedig képes a naiv megtévesztett módjára
viselkedni. Persze, egyetlen emberöltő alatt talán mégiscsak lehetetlen
feladatnak tűnik, hogy kiismerjük a jelenkori társadalmak olajozott vagy
olajozatlanul csikorgó rendszerének működését. Általában, csupán csak arra
vagyunk képesek, hogy nyugalmat, elmélyültséget és csendet mímeljünk, miközben
dúlunk-fúlunk magunkban. Harcainkban legelébb
csak saját magunknak és a legközelebbi hozzátartozóinknak kaparjuk a
gesztenyét... A közösségūnk sorsa leginkább már csak utána érdekel bennūnket.
Talán ezért elhomályosuló, kétes, hibás az igazságérzetūnk. A demokráciát
ugyanis jobbára akkor hisszük el, ha mi is jól járunk vele, ha köröttūnk rend
és nyugalom (viszonylagos harmónia) honol, melyben önelégülten, kényelmesen
elterpeszkedhetūnk. Ha viszont elillan, kínos működésbe lendūl az
igazságérzetūnk, és arra kényszerülünk, hogy fogcsikorgatva újra megküzdjünk
érte, minden mocsok és sár ellenében...
Időről időre mégis kegyes a sors velünk, ekkor szabadon
választanunk és cselekedhetnünk.
Olyan választhatóság ez mint a művészetben. Az önkifejezés
mindvégig kiismerhetetlen, képlékeny massza, melyet magunkra öltünk és általunk
szilárdul meg. Attól lesz az Önképünk, hogy Isten képét keressük, talán
leginkább önmagunkban, merész próbálkozásainkkal...
A művészet a kūzdőké
Ameddig csak a nagy történelmi homályban vissza tudunk tekinteni
vagy emlékezni, bármely korszakban járnánk, jóformán csak a művészetben tudunk
úgy szabaddá (felszabadulttá?) válni, kiteljesedni, hogy annak diadal és nem
kudarc a vége. A sokarcú művészettel olyan csodafegyvert, olyan nagyszerű
lehetőséget kapunk a megnyilatkozásra,mint a székelyek népmeséjében a
váratlanul elősettenkedő ezerbundás kis szörnyeteg, aki sose adja meg magát.
Hanem inkább bármi áron győzni, sorsot alakítani, életeket átformálni, sorsokat
befolyásolni, diktálni akar.
Két part között feszülő víztükör felett lebegünk tehát...
De mielőtt még a vízbe csobbannánk, hamarjában kell eldöntenünk
melyik a közelebbi, a biztosan elérhető part. Ahová kievickélve,
lehorgonyozhatunk, és kényes egyensúlyozással önerőből várat is építhetünk. Ez
lenne egyébként a művészet legfőbb problematikája is.
A cél: a helyes út megtalálása.
A cél: végigmenni ezen az úton...
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. december 8., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. december 8., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése