“Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
Az öntudatosság erejével létrejött művészi szignók, Dürer korában
egyre gyakoribbá váltak. A művészi hitvallás egyre markánsabb
körvonalazódásával, önértékelési szándékkal az eredetiség hiúsággal
kihangsúlyozása új fejezetet nyitott a művészi kiteljesedés számára.
Mindez feledtetni látszik velünk a kor átmeneti elsötétüléseit és
viharait. A reneszánsz kor vérbő képzőművészete Itália területéről átterjedt
Észak-Európára és a gótikus művészettel elegyítve végül elérte a legmagasabb
hőfokát. Ahol már nem tudott többet teljesíteni, ott átfordult a cikornyássá
váló, könnyedén steril, mesterkélten játékos, néha dekadensnek is mondott
negédes manierizmusba, mely a XVI sz. második felétől, tulajdonképpen
biztonságosan átvezető szakasz volt a nyughatatlan és bravúros barokk
korszakába. Karnyújtásnyira volt a szabadságérzet, amely kevés megkötöttséget,
általánossá vált virtuózitást, kísérletező szándékot ajándékozott a barokk
felszabadultságával (vissza)élő művész fantáziadús alkotásainak. Miközben
jócskán megközelítette a modern funkcionalitás igényét is, a megrendelt
művészet dicsőítő-hirdető szándékát is, mely által az alkotói igény(esség)
valamelyest összebékült, kiegyenlítődött az újabb vizuális bravúrokat vágyó
megrendelő, vagy mecénás szándékával.
(Ál)szentségek, vallomás...
És ez sem volt még az
igazi... Az antifeudalizmust és igazságosságot hirdető felvilágosodás csak jóval később következett be, holott ilyen
előzmények után búvópatakként már ekkor is jelen volt a társadalmakban. Csak a
XVI-XVIII. században mutatkozott meg újra, amikor erőteljességgel megélte a
nagy sikereit. Melyek közül, talán a racionalizmus és a tudományos
megalapozottságra való törekvés volt a legfőbb kincs.
De természetesen buktatói, kudarcai ennek a korszaknak is voltak.
A felvilágosodott elme vallásellenességet szító tevékenységeit itt is jegyezte
a krónika. E szerint az erkölcsösség részint felengedte magát az
álszentségéből, ám részben épp emiatt, jókora csorbát is szenvedett. A fertő
azonban századokkal később is fertő maradt: részrehajlásokban, hamisságokban,
ferdítésekben és álszentségben is bővelkedett. Ehhez hasonlításul,
előreszaladva az időben, találó idézetet vettünk az 1676-ban született ifjú II.
Rákóczi Ferenctől. Ugyanis oly őszinte és találó vallomására bukkantunk, amely
korának erkölcsi megítéléséből hasonló jellegzetességekkel bírt:
“Papok társaságában a keresztényt játszottam, katonák közt a
katonát, politikusok közt a politikust alakítottam. Hazudoztam és hízelegtem a
nőknek. Ezek a világ, a test és az ördög hívságai és csábításai, melyek révén e
foglalatosságok közepette elkárhozik az élet. Ismétlem, ezek azok a
foglalatosságok, melyeket a legártalmatlanabbnak hisznek, és jaj,
mily sok egyházi ember
megengedi, eltűri, folytatja, sőt még tanácsolja is őket. Mindezek
közben lelkiismeretem
semmiféle bűnnel nem vádolt, mert saját megszokott
tisztátalanságaitól elvakultan
mindezt érdektelennek tartotta...”
1712-13-ban a Napkirály udvarán tartózkodó levert hős fejedelmünk
ebből a szabados állapotból igyekezett szabadulni...

II. Rákóczi Ferencz a marosvásárhelyi Kultúrpalota üvegablakán
Óvilág, újvilág...
Ismét vissza kell tolatnunk az időben: 1500 körül az óvilági
békétlenséget az új kontinensek felfedezésének kora csak segítette. Talán mindenki
számára kapóra jött végül, a Kolumbusz által frissiben felfedezett, ám mégis
Amerigo Vespucciról elnevezett földrész. Az Európából az új világba kūldött
nagy felfedezők, nyomukban hajóhaddal hódítani és tulajdonképpen fosztogatni
érkeztek az indiók titokzatos kontinensére. Az eszményi aranykincseket magában
rejtő (indián) terūleteket kezdték mohón bekebelezni, és akárcsak az
ikonoklaszták, röviddel utána már gátlástalanul pusztították annak értékként
fel nem ismert, szent természettisztelő magaskultúráját. Az uralkodói réteget
ugyanis kevésbé izgatta az aranyszagú indiók ősműveltsége. Akár csak a
keresztes háborúk idején, a haszonszerzés lehetőségein töprengtek, leginkább a
bugyellárisok degeszre tömködésével törődtek... Mind eközben, álságos módon,
akár fegyvercsörtetéssel, akár fertőzött pokrócokat osztogatva az
őslakosságnak, lassan legyűrték és részben megsemmisítették az idegen
földrészen létrehozott fantasztikus kultúrát....
Pedro Lira- Santiago megalapítása, 1541-ben
Úgy tűnik, hogy felettébb merész intellektusát a hatalmat gyakorló
(másrészt elszenvedő) ember szemtelenūl minduntalan fölūlírja, és
törvényszegőként újra és újra elköveti az általa elfogadott mózesi
tízparancsolatban felsorolt legfőbb bűnöket. Ez cáfolhatatlan, elszomorító
tényállás. Az emberiség önhivatott/kinevezett/követett, törvényhozó és
törvényszegő szószólói szelíden vagy erőszakosan meg tudják magyarázni az
általuk aposztrofált, általuk kreált igazságosnak mondott törvényeik aktuális
áthágását. Ugyanis, szent törvényeinek záradékaiban mindig benne van a további
feltételezéseket mentségként használó "hacsak..." kulcsszó is,
amellyel a törvénytől eltérő gaztetteit képes megmagyarázni...
Mindig is félrekormányozható társadalmakban éltūnk. Kivételt
ideális, tiszta állapotot talán csak azok a természeti népek találtak, amelyek
rejtőző, elszigetelt közösségként önnön megtartó kultúrájuk ősi igazságait
szent és áthághatatlan szabályként tisztelték, szerették és azt minden
körūlmények közepette igyekeztek megtartani.
Bábelek
Nyitottnak lenni egy másfajta kultúra irányába nem oly ritka
dolog. Az kíváncsi, kalandvágyó emberek nagy többsége azonbanfelszínes, ezért
ténylegesen idegenkedik a másétól. Némelyek emiatt is a politikát tartják
felelősnek. Az igazság az, hogy ha két dudás nehezen fér meg egy csárdában. A
kultúrák nagyobb mértékben eltérése, a markáns nemzeti/kulturális
kūlömb(öző)ségek, természetükből adódóan irritálják a más csoportokban élőket.
Egy vallási mítosz szerint, a bábeli zűrzavar, az óta is élesedő
eltéréseivel akkor alakult ki, amikor az egy nyelvet beszélő emberiség
(Ősnyelv, melyik?), hangyaszorgalommal, egybehangolt erőkkel tört fel a
magasba, Isten tiltott közelségét vágyva. Ezért kellett nyelvét és kultúráját
összezavarni...
Az egyébként bűntelen és szelíd, törvényeket tisztelő közösségek,
az óta is előbb-utóbb egymásnak esnek. Az ember életterének megvédése céljából
épp úgy harcol mint a falkák és klánok az állatvilágban. Győzelmet remél,
miközben féli azt, hogy legyengūlése egyenlő a saját közösségének
elgyengūlésével, esetleg halálával. Az őszinteség és a tisztességtudás szelíd
és elfogadó magatartás-formája tényleg lehet halálos... Lehetséges, hogy a mára
szinte teljes mértékben kipusztított ősi istenhitűséget, melyről azt
feltételezzük hogy eredetileg szintén monoteista vallás volt, meg kellett volna
tartania az őrūlt iramban fejlődő modern kori embernek. A bonyolult
politeizmusaival, minden bizonnyal valamit nagyon elhibázott fejlődésében...
Korabeli hibáiért, és nyughatatlan természetének köszönhetően, örökösen
építgetheti az estére mindig leomló magas Déva-várát. Mégis úgy tűnik, soha nem
lesz képes egyről a kettőre jutni.
Az emberiség őrūlt majomként viselkedik és minduntalan izgága
manőverezésekbe fog, hogy időről időre megint csak elhallgassanak megszeppenő,
meggyalázott, megfélemlített múzsái.
Ezt a hajlamosságot ma leginkább objektív szemléletmód szerint
értjük és ismerjük: ám ez a félelmes állítás immár kissé nevetséges. Merthogy
mintegy kétezer éve azt érezzūk: demokrácia létezhet, de holott sokat beszélūnk
róla, nem biztos hogy épp van is. Elhihetjūk, de jobb, ha mérsékelten hódolunk
neki... Mert, miből is lesz a cserebogár? Ámításokból, ígérgetésekből,
hitegetésekből és egyéb, hamis bölcselkedésekből. Csupán egyetlen társadalom
politikai és/vagy faji vagy felekezeti megosztottságából is teljesen eltérő
igazságosságokat hámozunk le! Mindamellett, ami valakinek valami jó, nem biztos
hogy a szomszédja számára is az. Így aztán nevezhetjük a demokráciát bátran
régi, új vagy éppenséggel legújabb kori utópiának is...
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. december 1., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. december 1., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése