“Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
(Disz)harmóniák, tarlóégések,
sarjadások
A békétlenségek végveszélyes állapotaiból valahogy mindig
kimenekítette önmagát a hol lelkendezve előretörő, hol pocsolyákba ragadó, vagy
éppen elkeseredett emberiség.
Ám minden szabadságvágyása ellenére, a kivívott szabadságokkal nem
nagyon tudott mit kezdeni. Állandóan valamiféle túlzásokba esett, a legutóbbi
időkig...
A későközépkori inkvizíció, tulajdonképpen hatalmi szélsőségek
titkos fegyvere lehetett. Leginkább valamiféle vallási köntösbe bújtatott
hatalmi szervre emlékeztetett, és a
kordában tartásra, az intrikusságra, az ellenség-keresésre, a besúgásra és a
példás büntetésekre alapozott. Ha kellett, célját elérte tűzzel-vassal is.
Mondani sem kell, hogy börtöneivel, vallató- és kínzókamráival, főként az
uralkodó réteg akaratát képviselte. A tízparancsolat és az aktuális
törvényhozás szigorú betartását kérte számon. Bírált, fenyegetett, ördögi
összeesküvésekkel vádolt és büntetett. A törvényeket azonban saját magára nem
alkalmazta következetesen:
“Amit szabad Jupiternek, nem szabad az ökörnek”. Ismerős dolgok
ezek...
Mi volt a szerepe a XVI. században tobzódó új eszméknek, melyek
hatalmi csatározásokkal elegy új konfliktus-helyzeteket eredményeztek? A
reformáció szele elsősorban nem a megvilágosodás szolgálatában, hanem az igen
bonyolult társadalmi visszásságok, illetve a hatalmi visszaélések miatt
hullámzott át egész Európán. Olaj volt a tűzre, hogy még maga a pápa is
érintett volt bizonyos visszásságok ügyében. Okiratok bizonyítják például, hogy
VI. Sándor pápának (1431-1503), nyíltan felvállalt (tehát törvényeses
elismert!) gyermekei is voltak, akikről ő a pápai trónusáról bőkezűséggel
gondoskodott. De a templomi elöljárók közül is, egyesek botrányos, tivornyázó
életvitelt folytattak. A lázadó Luther
Márton ágoston-rendi szerzetesként kezdte és családapaként halt meg, VI. Sándor
pápa viszont, öt gyermekes „családapaként” lépett a pápai trónra és pápaként is
halt meg. A reformáció keskeny útján haladó csoportok
igazságérzetükkel némi világosságot hoztak magukkal. Mielőtt még ténykedésükkel
kettészakították az egyházat...
Amíg maga a reneszánsz a megújulás, az öntudatosodás és a
polgárosodás eszméjét segítette, a lassan körvonalazódó reformáció mintha a
fejlődésében megrekedő kontinens megújhódását segítette volna elő. Nehéz
elhinnünk, hogy a későbbiekben bekövetkezett véres felekezeti összetűzések, a
rombolások és a pusztítás, mégis előbbre vitték volna az emberiséget. És mégis?
Mint a felégetett tarló, melynek nyomán új füvek sarjadnak...
Északi reneszánsz
Albrecht Dürer: Melancholia
De vajon hogyan hatott a békétlenkedés a művészetekre? Egyrészt
megrettentette, másrészt meddő önmagába fordultságtól eltántorította,
kijózanította és arra kényszerítette, hogy a régi hagyományok felpuhításával,
alakítson világlátásán, és annak megreformálásával megújítsa önmagát. Az
itáliai hagyományokat megöröklő és stílusát továbbfejlesztő, a firenzei
reneszánsszal egy időben született gótikus elemeket is tartalmazó északi
reneszánsz festőit sem kellett félteni. Technikájuk kifinomult, formaviláguk
gazdag és rafinált, táblaképeik, oltárképeik színpompásak és a helyi jelleget
erőteljesen kidomborítóak voltak. Így a németalföldi Madonna-ábrázoló, a
portréiról is híres Jan Van Eyck, vagy Pieter Brueghel, a holland paraszti élet
festője és a paradicsomi állapotoktól a földi
gyönyörökön át a poklol megjelenítéséig kalandozó Hieronimus Bosch, a francia
Jean Fouquet és Jean Clouet, vagy a magyar származású ám németországi Albrecht
Dürer is, az északi reneszánsz
legkiválóbb képviselői voltak. Hozzájuk mérhető még a titokzatos magyar
M.S. Mester is...
Közülük Dürer (1471-1528) volt a legsikeresebb, a legsokrétűbb,
aki harmincéves korára már hatalmas hírnévre tett szert. Ellentétes
tendenciákat sűrített a művészetébe, harmonikus, realista hajlama a gótika
szenvedélyességével párosult. Ő volt a beérő német reneszánsz talán
legsokoldalúbb, kutató szellemű képviselője. “A filozófia, a
természettudományok és a metafizika tanulmányozása tette őt a korszak egyik
legműveltebb emberévé”- írta Marisa Palatinieri művészettörténész 1970-ben.
Dürer festészetében rendkívüliek a tisztán plasztikai értékein
kívül is gazdag ideológiai, filozófiai és erkölcsi jelentéssel bíró remekművei.
Oltárképei, ünnepélyes Madonna-központú fantáziaképei, portréi és arcképei
tüneményesek és higgadt szépséget árasztanak magukból. 1511-ben festette meg
remekét, A Szentháromság imádása című óráskompozíciót, mely festmény az utolsó
pean volt a katolikus hit tiszteletére Németországban, még a reformáció előtt.
Dürer a grafika mesteri kivitelezésében is példaképe volt
kortársainak. Fametszetei közül néhány leginkább ismertet sorolunk fel: Az
Apokalipszis négy lovasa, Mária élete, Szent Mihály harca a sárkánnyal, a
Rinocérosz... Rézmetszetei közül a Melankólia, a Lovag, halál és ördög, stb.
szokatlanul igényes, árnyalt, dúsgazdag és jelképiséggel tökélyre fejlesztett
aprólékos munkák.
Dürer rövid életének alkonyán, Luther Márton (1483-1546) az
egyházi züllöttséget kritizáló nürnbergi fellépése után, jómaga is kitért a
katolikus hitből. Ily mód talán művészetének egy jelentős részét megtagadta
volna? Akkoriban már szinte minden barátja az új valláshoz csatlakozott.
Hovatovább 1525-ben városa amelyben élt, hivatalosan is megtagadta
engedelmességét a pápának. Nürnbergnek akkor alig 20 000 lakosa volt...
A sorozatos túlkapások, véres összecsapások és a terjedő
erőszakhullám miatt hamarosan számos humanista mégis visszatért a katolikus
hithez, még akkor is ha beigazolódni látták a pápai visszásságokat...
A reformáció végül Itália területén veszített, de főként
Észak-Európában nagy teret nyert. A bosszúvágyó ellenreformáció sem váratott
sokáig magára, hamarosan ellentámadásba kezdett...
Tudomásul kellett venni, hogy másfélezer évvel a monoteista
kereszténység megszūletése után sem szűntek meg az emberi nem randalírozásai...
A szerzői jog kialakulásáról
A reneszánsz-kori “felvilágosodás”, azaz a megvilágosodás
kísérlete a művészetekben is jól megfogant. A festők, grafikusok, immár nem csak vallásos témákkal foglalkoztak.
Egyre inkább a jelen, a valóság és a józanság irányába kormányoztak. A
társadalmi háttérben a polgáriasodás és az öntudatosodás, míg világnézeti
szempontból a humanizmus, illetve az ember-központúság, a sokoldalúság és a
földi élet örömeinek elfogadása voltak. A képzőművészetben a legfőbb
értékjellemzők: a perspektíva felfedezése, az emberi test élethű ábrázolása, az
építészetben pedig a vízszintes tagoltság és a harmónia újszerű megfogalmazása
voltak.
A magas-reneszánsz, más néven az érett reneszánsz korának sikereit
és kudarcélményeit mindebben látjuk. Ezt a kort ugyanis a művészi
szabadság(vágyás) örömteli érzete ragyogta át. Értékei között voltak mind az
egyéniség (individuum) megjelenése, mind a művészi hírnévre törekvés.
Az öntudatos művész szándékát a már emlegetett Dürer példáján
szemlélhetjük meg.
A XVI. század elején a szerzői jog védelme még ismeretlen volt.
Festő-grafikusunk műveit, főként híres rézmetszeteit már nem csak országszerte,
de Európaszerte másolták, anyagi hasznot húzva a munkájából. Dürer észlelte
azt, hogy műveinek színvonalát mások kihasználják. Ezért második velencei
tartózkodása idején az elterjedt rézmetszet-másolatai ügyében panaszt tett.
Ekkor a bíróság csak felmás döntést hozott: a grafikák másolhatók, viszont
Dürer monogramjának másolását betiltotta... A “nesze semmi, fogd meg jól”
döntés után, 1511-ben Dürer újabb három fametszetsorozatát (Nagy passió, Kis
passió, Mária élete) már bebiztosította. A szerző alkotásait a Miksa császár
által odaítélt kiváltságok értelmében senkinek sem állt jogában másolni.
Ellenkező esetben műlopásért vagyoni elkobzással járó büntetést helyeztek
kilátásba. Ismereteink szerint azonban ilyesmire soha nem került sor. Még
Nürnberg városában is, 1512-ben mindössze a Dürer-szignónak használatát tiltották
meg...
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2014. november 24., hétfő)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó, 2014. november 24., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése