“Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
Ködös szabadságeszmék,
fényárnyékban
A sötétnek is mondott, ám ugyancsak kreatív közép-kor-szak a
francia gótikával (XII-XV.század) és a francia királyság oly mértékű
megerősödésével zárult, hogy komolyan befolyásolta még a pápai hatalmat is.
Itália terūletén azonban a gótikus stílus sosem volt honos. Helyette, földjén
köszöntött be a fényhozó reneszánsz (XIV-XVI. század). Voltaképpen a
felvilágosodás ígéretes korszaka, amely mégis ellentmondásokkal,
békétlenségekkel, majdhogynem kudarcélménnyel ért véget. A XV. Század végén
Firenzében, találkozott ugyanis az elégedetlen, lázongó “előreformátor”
Giramolo Savonarola dominikánus szerzetes, a szabadszólású demokrácia
érzetével, a számára érthetetlen és
felesleges magasművészettel, és legvégül pedig, a középkori inkvizíció újfent
előtüremkedő rémségével is...
Az inkvizíciót a dogmatikus, kizárólagos tanokat hirdető római
katolikus egyház a más vallásúak, a másképp gondolkodók, a tanítóhivatalt és a
vallási hagyományt elutasító vagy az egyházból valamilyen okból kiszakadt
személyek és közösségek ūldözésére vagy megsemmisítésére találta ki. A korrumpálódott pápaság eszköze ördögi
találmány volt, tökéletes megsemmisítő gépezetként működött... A jól működő
inkvizíciós hivatal a tízparancsolatot megkerūlve, felülkerekedett az objektív
életigenlésen, és felülírt minden szabadság-vágyat. Kockázatos volt másképpen
gondolkodni. Így az ámokfutó Savonarolát, aki bűnök ekövetésével vádolta meg az
egyházat és magát a pápát is, eretnekség miatt ítélte halálra. Ő is az általa
szorgalmazott "hiúság máglyáján" végezte...
Az ikonochlastia bűne
A tūneményes érett reneszánsz valóban eléggé botrányosan, az
ikonoklasztikus sötétedéssel zárult le. Valószínűtlenül ostoba csatározások
közepette békétlenkedésekkel, civódásokkal, háborúsággal ért véget. Mindezt
elsősorban a “gazdagok, hatalmasságok és kiváltságosak” tettei váltották ki. Az
elszemtelenedett pápaság, a mérhetetlenül gazdag nemesi családok harácsolásai,
a pompában élők és a mély-szegénységben senyvedők közötti mély szakadék, tehát a
társadalmi igazságtalanságok okozták.
Az akkoriban visszásságoktól is elhíresūlt egyházi intézmények
megbontásának szándékával indított hadat a szónoklataival lázító igazságosztó
szerzetes. Mindeközben azonban ellentáborra szakadt a saját mozgalma is, és
eredeti célját elvétve, csupán csak az értékes kegytárgyakkal és műalkotásokkal
telezsúfolt templomokon, a “parázna szagú” művészeteken tudta megtorolni az
elszemtelenedett egyházi elöljárók felháborító viselkedését.
Bár a szenvedéllyel megélt magas-művészetek magasztos célokat
szolgáltak és a bűnökhöz aligha volt közük, mégis közvetlen érintettjévé,
célpontjaivá váltak. Miközben minduntalan felmerül bennünk a kérdés: Savonarola
veszedelmes mozgalma, csak áttételesen lett művészetellenessé?
Az érett reneszánsz mesterei immár egyéni, iskolákba tömörödött
saját stílussal rendelkeztek. Többjük a megrendelések dogmatikus leírásai és a
kikötések ellenére, kreatív, önállósuló művészetūkbe belevitték a
szabadságvágyásukat is... Jól követhető például a gondolkodó Michelangelo
törekvése, amint a nagyszerű, sokkolóan szabados freskóin meztelen figuráival
megbotránkoztatja, lázálomszerű jeleneteivel pedig elkápráztatja, megkísérti
szájtáti közönségét.
A Sixtus-kápolna falain és mennyezetén lévő freskók 1508 és 1512
között születtek. De több mester, így Boticelli, Ghirlandaio, Pinturiccio,
Perugino, Roselli, Signorelli művei is láthatók benne...
Michelangelo 540 négyzetméteres óriásfreskóján az utolsó ítéletre
váró, “vaskos” figuráinak látványa öntött leginkább olajat a tűzre, épp ezáltal
azonban felszabadító jellege is volt. A mezítelen figurák látványa
kibékíthetővé vált az etikussággal. A szabadságvágyásának hangot adó művész az
egyházi elöljárósággal és magával a pápával is ujjat húzott, amikor
lemeztelenített, erotizált figuráit életre keltette. Sixstus pápa azonban a
prūdériát felūlírva, némi ágyéktáji kelmék utólagos átfedésével, mégis
jóváhagyta a mesteri művet...
Mi lett volna ha Savonarola találkozik e remekművel? Feldühödt
hívei Istenkáromlásért, és a szabados világszemlélete miatt próbálták volna
megsemmisíteni. A templomfosztogatásokkal, kegytárgy- és képrombolásokkal,
felégetésekkel tüntető tömeg által, a Sixtus-kápolnában is valóra vált volna a
Mester által ábrázolt Pokol...
Savonarola
A rettegett dominikánus szerzetes azonban Ferrarában született
1452-ben, és Firenze főterén halt dicstelen halált 1498-ban, és szerencsére nem
is találkozhatott Michelangelo remekművével a Sixtus kápolnában, mert az néhány
évvel későbben készült el...
Savonarola a firenzei Szent Márk kolostor perjele volt,
elő-reformátor, félelmetes szónoki tehetséggel megáldva. Korának romlottságát
ostorozva eljutott odáig, hogy nemcsak a vallási, politikai és társadalmi téren
talált általános visszásságokat, hanem magát a pápát is bírálta. Hitszónokként
veszélyes vizekre evezett, amikor ráadásul teokratikus köztársasági formát is
ajánlott a társadalom megreformálására. Ekkor hallgatósága két pártra szakadt
és meddő harcba keveredett egymással, aminek végül a firenzei elöljáróság úgy
próbálta elejét venni, hogy Savonarolát eltiltotta a szónoklástól. VI. Sándor
pápa pedig, megelégelvén a hitszónok támadásait, a perjelt Rómába rendelte. Az
inkvizíció segítségével eretnek tanok terjesztésével vádolták meg, végül
1498-ban Firenze főterén egy társával felakasztották és máglyán elégették.
Amiként ő az Európában már korábban elterjedt szokásnak megfelelően a hét főbűn
jelképeként a hétlépcsős “hiúságok máglyáján” tette meg számtalan értékes
műtárggyal. Aszkétikus szemléletük által világi hívságként, erkölcstelen
eszközökként megbélyegzett műtárgyakat gyűjtöttek és zúztak össze, és égettek
el máglyájukon. Így műalkotásokat, hangszereket, antik és humanista írásokat,
színházi kosztümöket, karneváli tárgyakat, művészetek és szerencsejáték
eszközeit...
A képi ábrázolást felesleges pénzkidobásnak tartotta, és egyenesen
istenkáromlásként élte meg a művészetek nyelvén nem beszélő szerzetes.
Szakadársága az elszegényedett néprétegek és a különféle rebellis, a vallásról
is másként gondolkodó csoportok köreiben volt népszerű.
Valójában a korrumpálódó vallási intézményrendszer rossz
értékrendje ellen lázongott.
Az ikonoklasztia a vallásideológiai és a hatalmi vágyak
hamisság-elegyének köszönhetően, törni-zúzni vágyásával hatalmas károkat
okozott a meglepett középkori társadalmaknak Európa szerte. Erőszakossága, túl
a vallási perpatvarokon, a művészetre jelentett nagy veszélyt. Épp Itália
művészetimádó földjén...
És még jó hogy csupán átmenetileg tartott az elmezavar. Az
iszonyatos művészetrombolás hamarosan abbamaradt. A képi ábrázolást (is)
ellenző puritanizmus a keresztény kultúra megújító szándékával létrehozta a
reformáció több életképes változatát, sarjadzását. Ennek hatására azonban
rövidesen megindult az ellenreformációs mozgalom is...
Minden esetre jól kivehető, hogy a felvilágosodás és a
szabadságvágyás nemcsak megújhódást, frissūlő szellemi légkört, humanista
eszméket, tudományi fejlődést, új művészi és építészeti bravúrokat, hanem
furcsa visszásságokat, átmeneti zavarokat is hordozott magával. Nincs eszme,
valóra váltható gondolat, tudományos felfedezés vagy nagyszerű alkotás: tövis
nélkül...
A Reims-i katedrális
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, 2014. november 17., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, 2014. november 17., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése