“Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
Az építő ember
Az ember által érzékelt, követett és megélt világ megértésére való
hajlamosságot egykor a már viszályoktól, bűnöktől, tömegnyomortól megsarcolt,
magába roskadt középkor után nemes egyszerűséggel Felvilágosodásnak nevezték.
Melynek nyomán fellángolt, erőre kapott és hirtelenjében felvirágozni látszott
mind az emberi intellektus, mind a magas(ított) művészet. Holott a
felvilágosodás csak részleges volt. Mindössze annyi, mint amikor a fák ágai
között rézsút besūt a Nap, de a sugarai mégis, keverednek az ágak vetett
árnyékával...
Az építészet, azaz az antik világból származó épített környezet,
mely a vizuális kultúra nyomdokain a mérnöki tudományban, a technológiai
disciplinában gyökeredzik, és esztétikai- valamint arányérzékūnk által
ötvöződik, a matematikai számítás és a geometria, tökéletesített és állandóan
tovább tökéletesíthető elképzelése, alapja. Hagyományokon és újításokon alapuló
tudományág. Az építészeti anyagok használata az őskor óta újabb anyagokkal és
tapasztalatokkal bővūlt, ám valójában nem sokat változott: az építő ember
tapasztalati tudása azonban kombinációs, fejlesztési késztetésének és
feltalálói vénájának köszönhetően a történelmi korokon át gazdagodott...
Csodák, csodák és látomások...
Az ókor furcsa, látomásszerű építményeit, épūleteit korántsem
vehetjūk teljesen számba. Sokféleségét
és gazdagságát elsősorban az uralkodói nagyravágyások, és a kūlönféle kultúrák
vallásrendszere, a hit filozófiája csiszolgatta, alakítgatta. Hatalmas
mennyiségű csodálatos műemlék(töredék)maradt tehát az emberiségre,
áthatolhatatlan sūrejében a legjelentősebbek sora is vita tárgyát képezi. Még a
művészettörténészek java is a legnépszerűbbeket szokta leginkább feltūntetni a
tanulmányaiban. Kivéve ha érdekfeszítő ismereti pótlásokat szorgalmaz, vagy
szenzációs új felfedezések kerūlnek a terítékre.
Az átlagember a gyakran emlegetett, vagy turisztikai attrakcióként
mutogatott és leginkább látogatott remekmű(töredékeket) ismer(het)i...
A mezopotámiai zikkuratok, és a valamivel később “divatba jött”
lépcsős piramisokhoz hasonlatos toronytemplomok már az I.e. III. évezred végén,
nagyon komoly matematikai, tervezői, anyagtechnológiai ismereteket, és
magabiztos építészeti tudást feltételeztek. Akárcsak az egyiptomi piramisok,
vagy a titokzatos, sziklába vájt Petra, a babiloni Szemirámisz fūggőkertje vagy
a fali díszítésű, mitológiai állatokat ábrázoló és mázas téglával kirakott
Istar-kapu (Kr.e. V. század), vagy például a perzsa Dareiosz palotaegyüttese
esetében.
De lélegzetelállító az egészen más célból és más (ám hasonlóképpen
korszakalkotó) stílusban épūlt, már emlegetett ógörög, klasszikus kori dór
stílusú akropoliszi Parthenon, vagy az ión (női) oszlopfős Erechteion is (V. és
IV. század).
A görögök Pergamon-i Zeusz-oltára a kései hellenisztikus korszak
II. századában már egy átmeneti vagy újító törekvéseket mutató felépítmény,
mely után már a görögöt "megöröklő" római építészet nyomult előre. A
rómaiak kultúrája etruszk alapokon fejlődött, majd fokozatosan keveredett a
meghódított terūletek építészeti örökségével. Nagysága a stílusok elfogadásában
és következetes és mértékletes átdolgozásában rejlett. Építészeti
technológiájuk is forradalmian új volt. Masszív kőzettel, és összekötő
habarccsal kötött téglafalakkal, később pedig igazi beton falazatú
építményekkel örvendeztették meg virágzó birodalmuk polgárait.
A római impérium építészeti csodái közūl a Colosseum, a Pantheon,
Septimus Severus diadalíve, és irigylésre méltó precízen kiépített közterek
(fórumok), fūrdők, cirkuszok, színházak, paloták, tabuláriumok (könyvtárak),
villák, bérházak, vásárcsarnokok, valamint aquaductok, viaduktok és tökéletes
kövezett utak tucatját említenénk meg.
A fegyelmezett italikák már nem csak fényűző szakrális
építményekben, szentélyekben és templomokban gondolkodtak, hanem a dicsőség
mesgyéjén haladó, vagy a hasznosság elvét követő funkcionalitás szolgálatában
építkeztek. Ki is gondolta volna, hogy a nemes lelkűnek mondott görögök
városaiban, az elvezető (kanalizációs) rendszer hiányában szabadon folydogáló
és betegségeket okozó szennyvíz problémáját, sok évszázad elteltével épp a
diktatorikus hajlamú és terjeszkedő, világuralomra törő római birodalom
várostervező építész-mérnökei oldják meg?
Oly tökéletesen, hogy a mai napig tanulhatunk a
találékonyságukból, eszességūkből.
Se szeri, se száma az ókortól a középkorig felépített csodáknak.
És ekkor még meg sem említettūk Ázsia vagy Amerika kūlönleges
építmény-kolosszusait:
A Kínai Nagy fal olyan hatalmas léptékű, hogy holott még az
ókorban kezdték el építeni (i.e. II. sz.), csak a középkorban (i.sz. XV. sz.),
az európai reneszánsz beérésének idején fejezték be. India legendás sztúpáit
(Száncsi, i.e. II-I.sz.), szentélyeit, a már időszámításunk után hegybe vájt,
tökéletesen szimmetrikus hatalmas sziklakolostorait, vagy romossága ellenére is
impozáns palotáit titokzatosnak és álomszerűnek éljük meg...
De csodálhatjuk az amerikai kontinens Indián művészetének olmék,
maja, tolték, azték és inka magaskultúrák építészeti remekeit is, melyek az
i.e. I. évezredtől egészen a XVI. Században bekövetkezett hanyatlásukig
gazdagították a fehér ember megjelenéséig fantasztikusan fejlődő kultúrájukat,
s melyek közül mindegyik tökéletesen megfelel a(z isteni) geometria
szempontjainak...
A leletek gazdagsága, száma és sokfélesége jegyzékekben is
alig(ha) felsorolható. Ha belevesszūk a római korból tovafejlődő kettészakadt
ókeresztény korszak (IV.-X.sz.) építményeinek sokaságát, sokféleségét, máris elveszettnek
hisszūk magunkat...
San Apollinare in Classe és korakeresztény mozaikjai, VI. sz. Ravenna
Párhuzamok és változások
Még az Európában megszületett középkori romanika ókeresztény
hitvilágából eredő, gyökeret fogó építkezése is javarészt a mediterrán vagy
Földközi-tengeri térségből ered, a görög-római építészeti elemek tapasztalati
használatára támaszkodik. Leginkább a masszív és nehézkes, kőtömbökben
gondolkodó építészet hagyománykövető szándékosságát és a vallási ceremóniáknak
megfelelni akarás vágyát látjuk meg benne. A körkörös (rotunda) építkezés és a
toronysisak helyetti kupola alkalmazása forradalmi tett volt. Az építkezését
kétpólusúak is mondhatjuk, keleti és nyugati irányultságú lett, mint maga a
korai időszakában holmi hatalmi civódások miatt kettészakadó keresztény egyház,
melynek keleti szárnya Bizánc művészetét eredményezte (V.-XVI.sz.).
A Román művészet, a romanika (XI.-XIII.sz. Közepe) nehézkességét,
tömzsiségét kifogásolója és ellenpontozza az újstílusú, karcsúsitó Gótikus
művészet (XII-XV.század), amely a szakralitások éltető közegében immár teljesen
felszabadultan, szinte éteri szabadossággal szárnyal, és erőteljesen
elrugaszkodik a földtől, merészen egyensúlyoz a légben...
Rafinált módon könnyített/megtámogatott szerkezeti elemekkel, az
oldalhajók falazatát megtámogató támpilléreivel, és a főhajó fiatornyos
támíveivel, amelyek a karcsú felépítményt megtámogatva, megvédték az
összeomlástól. Vékonyított falaival, keresztíves boltozataival, világosító
színes ūvegablakaival, rozettáival a megújított katedrálisok az eget
ostromolták. Isten közelségét igényelve mindegyre arra sarkallták az
emberiséget, hogy az elbátortalanodás-ízű szellemi/gondolati földhözragadtságát ismételten levetkőzze, és a határtalan kreativitását (újra és újra)
élménnyé tegye...
A művészet ekkor ismét fejlődőképessé vált, fizikai korlátokat
feszengető műfajjá lett, újításai immár a merész vágyálmok beteljesítő
szándékának próbált eleget tenni. A mester, azaz a művész a lassacskán
kibontakozó tudományágak szárba szökkenésével párhuzamosan, merész újításaival
haladt a korlátlanná váló ködös kreativitások, és a Reneszánsz felé...
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. november 10., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. november 10., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése