Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. február 24., kedd

106. Pétër László: Szabadságvágyás a művészetben 15.rész



"Fegyverek közt hallgatnak a múzsák".
A haszonlesés párhuzama 
 
Pedig, logikusan, ha olyan gaztetteket kérnek tőlünk számon, amelyekhez közünk sincs, akkor bizony nincs miért meakulpáznunk. Az álságos vádakkal élő, hamisságokkal megtalpalt haszonlesés lenne az emberiség legnagyobb, jól palástolható, tarka köntösökbe bújtatható réme?                                                                                                                                            Talán/bizony a rosszindulat és a mohóság a legrettenetesebb fegyvere az emberiségnek. Immár régóta tudni véljūk, hogy aki a vádaskodás becstelen receptúráját használja fel mások megsarcolására, az tulajdonképpen nem is lelki fájdalmat él meg, csupán hasznot remél az emberi szenvedésektől, és más emberek tragédiájával sáfárkodik. A legtöbbször pénzben mért fájdalomdíjat csikarna ki a múlt homályából előkígyózó emberi bűnökből és szenvedésekből.   
A hadisarcok divatja mellett népszerű iparággá fejlődte ki magát a háborúságok utáni, szintúgy állandósult haszonleső üzérkedés: mások szerencsétlenségével. A Káinok és a Júdások kora ugyanis még nem áldozott le. Inkább állandósulni látszott a harminc ezüst mindenáron kikövetelése. Ez a lappangó, alantas szokás maradandó; emberi gyarlóság, és igencsak távol áll az empátiától. Az emberi lélek pompázatos tulajdonságához, a mély átélés együttérzési képességéhez semi köze. A középkor művészetének világában a kötelező/elvárt sematizmusok elterjedtsége miatt, sokkal nehezebben kimutatható, mint az egyre precízebb, árnyaltabb lelki világot követő, emberábrázolásokat, a magasröptű reneszánsz kori, véleménykūlömbségeket is eltűrő festészetében... Egyik kedvencūnk a lekivilágo(ka)t és állapotokat tanulmányozó és mesterien ábrázoló  Giotto, a korai reneszánsz, a Trecento gyöngyszeme. Valamint az érett németalföldi reneszánsz bohém mesterei, Hieronimus Bosch és Pieter Breugel, ugyancsak példaértékű művek megalkotói. Talányosak vagy nyersek, de mindenképpen szókimondóak... Az általuk feltérképezett negatív magatartásformák tárházában, a tobzódó embertömegekben ábrázolt "közönséges" emberek lelki világának sokrétű ábrázolása lehetett a művészetūkben kódolt rejtjelezett titkainak, ūzeneteinek egész sora. Ezek tárgyilagosan visszafogottak, vagy harsányak, kajánok és kritikus alkatúak is lehettek. A lényeg az, hogy alázattal vagy kritikusan szemlélték a valóságot, ugyanakkkor hihetetlen precizitással élték bele magukat a kereszténység által is feltárt/megélt emberi hibákba és kettősségekbe is. Azokba a gyengeségekbe, melyeket az egyháztörténeti tanulmányokban manapság már (f)elismerhetūnk.           Mert a keresztény vallásfelfogás szerint, a bűnbánás hatásos módja, ha az emberiség felismeri és bevallja a mindenkori hibáit. Melyekből évszázados tapasztalatok árán - néhanapján, de nem mindig - okulni is átszik...
A Biblia könyv-szerkezete összességében pontosan váltja ki a keresztény egyház(ak) alaptanításait. Történeti, Tanító, bölcseleti és Prófétikus könyvekből állították össze. A teremtés és az újjáteremtés periódusai között feszūl a mondanivalója. Mindeközben a három személyű egy Istenbe vetett hitet szolgálja, és az emberi kettősségek állandó vívódásairól, kūzdelmeiről, az önmagával is minduntalan megvívni kényszerūlő Emberiség lelkében (is) dúló háborúságról beszél...
...fizessetek érte?  
                      
                                                   Giotto di Bondone: Júdás csókja   
                             
Az emberiségnek bőven vannak "kullancsai". Ők máig vissza tudnak élni a demo(csok)ráciába vetett hittel. Hasznot hajtanak. Vádaskodnak, szentek felett ítélkeznek vagy “boszorkányokat” üldöznek. Édesmindegy.                                                                                                                                   Mindeközben jól tudjuk azt is: szinte “minden szentnek maga felé hajlik a keze”...                                                                                                                                    
Kezdődött a bűnbak-kereséssel és a mindenképpen megbüntetés rémével, és folytatódott a totalitarizmussal: Jézus megfeszítésével… Majd fenyegető vigaszként a mennyországba vetett határtalan hittel, a földi élet, a purgatórium és a felfed(ez)ett pokol rettenetes Michelangelo-i, Bosch-i, Bruegel-i ostorozásokkal, stáció-képeik érzékletes ábrázolásaival, és folytatódott a választható kilátásain(a)k előrevetítésében. Azonban a keresztény vallási tanok is csak tapasztalati úton erősödtek. Az embereket sarcoló, gyalázó, kínzó/pusztító hatalom veszett kegyetlenségének nyomán rögzültek, majd hosszú évszázadokon át idegződtek be tudatvilágunkba. Mígnem végül szigorúan, vagy pedig ímmel-ámmal, úgy-ahogy be is tartattak...                                                                                                                                                A kereszténység a kora-kezdetei óta iszonyatosan kemény edzéseknek volt alávetve. Követői a tiltott vallásuk (meg)csúfolásával megtanulták a leckét. Mi(nde)közben a gyarló emberi viselkedés és természet számos szégyellni való ikonografikus példáit vették alapul. A nemzedékről nemzedékre hagyományoz(ód)ott dicsőségeket és hibákat egyaránt felvállalása azonban a túlzások veszély-közegébe sodorta őket. A megszokottá vált meakulpázás, az ősök galád tetteiért való felelősség nagyvonalú átvállalása tépelődő önvádakkal fűszerezetten, végül szörnyű ellen-vádaskodásokba csapott át, és hihetetlen álságosságos magatartást, sokrétű igaztalanságokat eredményezett. Az elődök hibáiból adódóan, gyűlöletszító-hamisítgató gyalázkodások mögött (még) manapság is talmi,  haszontalan, kénköves szélfútta por- és hamufelleg lengedez…                                                                                                                                     Kétségtelenül, a régmúlt időktől a közelmúltig, az emberi gyarlóság kegyetlenkedéseinek, számtalan bűnének hatalmas példatárát fed(ez)hetjük fel magunknak. A hamis ideológiákkal elvakított egykori közönséges bűnözők és bérencek gaztetteit tudatosan Felvállalni lehetséges, de Átvállalni oktalanság, és teljességgel lehetetlen.                                                                                                                   Azonban: manapság is lehetséges a múltbéli bűnökkel manipulálni! A manipulálási hajlamok ügyes megtévesztési technikává váltak, amelyet bármilyen strukturáltságú közegbe, az amúgy is szorongó társadalmi tudatba beágyazottan újra és újra sikerül felszítani. Ūgyes bevezetésekkel, szeánsz-szerűen újra és újra el lehet sütni őket...                                                                                                                                               Ugyancsak elcsodálkozhatunk szellemi mivoltunk lényegének, oki/okozati összefüggéseinek szövevényes, bonyolult (mi)voltán. A bűnben születésnek, és a bűn örökl(ődé)ésének ugyanis nincs semmiféle logikus magyarázata. Életünk a múltban gyökerezik, őseinktől való.                                  De nem valamely ősünk, rokonunk által elkövetett (i)gazságok felvállalásáról szól, hanem a szebbé és jobbá tehető egyéni, családi, közösségi, illetve társadalmi boldogulásokról. A globálisan emberi(bb) életminőség megvalósítási szándékáról. Isten kegyes szeretetéről, melyet viszonoznunk lehetséges, és viszonoznunk kell(ene). 

Káinok és Ábelek világa
A károgva vádaskodó haszonlesőket, megvetni lenne kötelező. Ha el nem követett bűnökkel vádolják meg még a ma született csecsemőt is, az a megcsúfolása, arcul csapása Istennek. Holott még mindig kettős mércéket alkalmaz az emberiség.                                                                                                  Mert vannak mindenkor felismert, elítélendő bűnök. De mindig akadnak akik felülírják az igazságot: egyenlőbbeknek tartják magukat az egyenlőknél. Például, az európai normák elfogadása ellenére, még mindig nem múlt el az ideje a kollektív bűnösségnek. Szégyenteljes elv, mégis itt-ott divatos még.                                                                                                                                                          A Benes-féle dekrétumok mesterségesen életben tartása felett például, évtizedek óta kényeskedve átsiklunk. Ha nem lenne gyalázatosan álszent és szomorú, alkalmas lenne e példánk a jó öreg, szenilis Európa kiröhögésére. Más ūgyet már fel sem merünk hozni, mert az is csak sértené a Janus-arcú, liberális pán-európai eszmék diplomatikus doktoranduszait. A Káinok erőszakos, hamis strukturáltságú vád-rendszert hoztak létre a rafinált porhintéseikkel. Természetesen, a hamisságoknak ugyanők nem dőlnek be. Hogy is ne. Ám cselesen, áthallásossá teszik az egykor égbekiáltó ábeli hangot, és a “Ne ölj” parancsolatát  kiegészítik: “Ne ölj igaztalanul!” És máris megvan a róka fogta csuka: Ölhetsz az  igazságra alapozva is. Csak gyárts hozzá alapos, megtévesztő ideológiákat, tüntethesd el az előrekalkuláló ármánykodások nyomait. Ha éppenséggel téged ért sérelem, akkor kiálts farkast, terrorizmust. És akiket te ölsz (ölnél) halomra, azokat mennél hangosabban mocskold, gyalázd. Ahogyan a régmúltban tették a keresztényekkel tették. És ahogyan ők is sajnos hasonlóképpen tettek, tűzzel-vassal, spanyolcsizmával és máglyára vetéssel. Amikor már az üldözöttből üldözővé vál(hat)tak. Csak fordítani kellett egy lapot, és Paulusból újra Saulusok lettek.                                                                                                                                                   Szegény (csőbe húzott) keresztények is, időről időre elfelejtették Jézus tanítását…
(folytatás) 
      
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. február 9., hétfő)                                             

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése