Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. február 24., kedd

107. Pétër László: Szabadságvágyás a művészetben 16.rész



Fegyverek között hallgatnak a múzsák                                                       
Színeváltozások: oda-vissza
Azonban, jól ismerjük a történetet: előbb lett Saulusból Paulus.                                                            A túl buzgó rómaiak sem voltak tudatlanok. Amikor eljött a változások ideje, váltottak. Ahogyan annak előtte szükségből hadrendet, uralkodót vagy államformát, úgy vallást is. Az összes, egyébként "életrevaló" pogány kultusz azonnali betiltásával. És ami már nem kell(het)ett, azt eretnekséggé nyilvánították. A túléléshez és egy életképes, új összefogáshoz kellett az Egyistenhit. Az Impérium azonban így is szétbomlott. Habár kétpólusúvá váltan, nyugati és keleti sasszárnyaival a túlélés/megújulás reményében egy jó ideig még tovább csapkodott, nehéz vajúdások közepette végūl is látszólag megszűnt létezni. A Római Birodalom, 395 körūli végleges kettészakadásával, ikerpárként hozta a világra mind a római katolikus, mind a Bizánc uralma alá tartozó görögkeleti egyházat. Így kerūlt az Impérium helyére a nagyértékű művészi ikonográfiájában eltérő, hihetetlen szellemi gazdagsággal bíró kétpólusú (dualista) keresztényi hatalom. 
A dogmatizáció terhe
A keresztény vallás hivatalossá tételével, a hatalom körüli mesterkedések nem szűntek meg. Mohó politikai vágyak nélkūl nem törhetett volna élre, és komoly érdekek nélkül, huzamosabb ideig ez a monoteista vallás meg sem maradhatott volna…                                                                                  Ha komoly szándékkal, történészi szemmel vizsgálgatjuk a furcsán alakuló múltat, a “semmi sem változott” jelmondatát jegyzeteljük egyben: a jelenkor ugyanis a múltbéli hasonlatosságokkal és furcsaságokkal átszőtt, tarkított.Vallástörténészek és művészettörténészek bogarásznak a jel(zés)szerű ábrák laza szövetében/rendszerében, majd a Jézus keresztre feszítésének ábrázolásában kicsúcsosodó keresztény ikonikus jelrendszerben. Tanulmányozva annak évszázadokig tartó kiépítését, a templomok hatalmának igaz vallásosságot propagáló dogmatizált tanait, és egyben a csodálatos képinformációs világának (ki)alakulását. Egyszerre, mindet...                                                                                                                                               Mind eközben, egy majdnem eretneknek számító gondolat izgat minket: az egykori/mai sakk-játszmás politikai beidegződések összehangolt/szétszóródó ideg-rángásait látjuk, időről időre megismétlődni. Az évszázadok vagy évezredek óta megtapasztalt túlélési stratégiák, térnyerő ideológiai törekvések folyton és erőszakosan ismétlődnek a történelmünkben.
Rudolf Steiner antropozófusnak külön elmélete is van az első világháború időszakáról. Még 1919-ben írta, hogy mindössze harminc-negyven ember okozta rövidlátó, elsötétült tudatú lelkiállapotában, rossz döntéshozatalával a világégést. És úgy tűnt neki, hogy: e történetnek nincs vége, folytatódik... Ma talán még kevesebbek, mohó pénzfalók döntenek az országok/kormányok éltéről és haláláról. Békéről vagy háborúról. Örök igazság lehet, hogy aki a hatalmat kaparintja meg, nem okvetlenül elég bölcs a hatalom bölcs és erkölcsös gyakorlásához? Talán igaza volt a görög Platónnak: Nem a politikusoknak, hanem inkább tudósoknak, filozófusoknak és művészeknek (!) kellene irányítaniuk az emberi társadalmat?
Szentségtörések nem csak az emberiség alakította történelem politikai és gazdasági alakulásában, hanem a művészet sorsszerű elbírálásában, megjutalmazásában vagy būntetésében is történnek, és jelen vannak mindmáig. A mindenkor vitális (virtuális) művészet mindig is megértette a saját korát. Ám a kor embere a legtöbbször bizonytalankodott, késlekedett, értetlenūl állt a megújuló stilisztikák előtt, a szokatlant, a forradalmit bizalmatlanul szemlélte, és nemigen kedvelte.
Az itáliai reneszánsz minden tavaszias derűlátása mellett többször is összetalálkozott a nyomorral és a háborúsággal, a világi és a vallási hatalom erőszakosságával. A Velencében szūletett igen vallásos festő, Lorenzo Lotto (1480- 1556) az érett reneszánsz festője volt, nagy valószínűség szerint Alvise Vivarini, mások szerint a nagy Giovanni Bellini tanítványa volt, és leginkább Raffaello, Tiziano, Correggio és Giorgione művészete hatott rá. Eleinte a szūlővárosától északra lévő Trevisióban szerzett korai műveivel viszonylagos elismertséget. Pártfogója ekkoriban egy humanista pūspök, bizonyos Bernardo de Rossi volt, aki az útját egyengette. Festőnket fiatal kora ellenére Itália több városába is hívták, így 1509-ben Rómában is megfordult. Akkorra már tiszteletet vívott ki magának a vallásos témájú képeivel, allegóriáival, a gazdag polgárok által egyre gyakrabban rendelt, népszerűvé váló kissé negédes portréival, és természetesen a mély vallásos érzülettel átitatott oltárképeivel is. Rómában II. Gyula pápánál kapott komoly megrendelést, vatikáni lakosztályának freskókkal való kidíszítéséhez. Amit azonban a fiatal mester megfestett, rövidesen kárba veszett. Művei ugyanis nem igazán tetszettek a kritikus természetű pápának, aki ezért azokat néhány év múltán önkényesen levakoltatta, megsemmisíttette.
A tollvonással ítélkezések
A dolognak érdekessége, hogy a pápa könyörtelen és végzetes döntésének köze lehet egy divatossá vált új festészeti technikához is. Körūlbelūl 1420 óta, a temperát szép lassan olajfestékkel lecserélő, a festőalapot is megújító, deszkára vagy jó szövésű vászonra váltó forradalmi divatnak kezdtek el hódolni a festők, de maguk a megrendelők is. A képek szállíthatósága, de az egyre divatozó zsánerváltása is hozzájárult ehhez. A megrendelői igények tárházának kiszélesedésével megjelentek a portrék, de a nehézkesen összeszőtt zsánerkép-motívumok lassú átalakulásával a barokk felé ívelő csendélet is. A velencei festők pedig atmoszferikus, tájjellegű festészetükkel gazdagították az egyre világiasabb témakört. Ezáltal a zsánerképek hátterében szereplő, másodlagos fontosságú táj-ábrázolások is egyre fontosabbá váltak.    
Lorenzo_Lotto- Velencei nő portéja, ismert Lucrécia Valier néven is. 1533 körül
A freskó kivitelezésénél a mesternek és tanítványainak még nem lehetett hibáznia, mert különben hosszadalmas javítgatásoknak néztek elibe. A lassabban száradó olajképeknél viszont a festő többször is visszatérhetett a megkezdett munkafázishoz. Javíthatott mind a formákon, mint a színeken, fény-árnyék viszonyokon, de akár le is vakarhatta a neki nem tetsző részeket, újrafesthette azokat, sőt a kép szerkezetén is módosíthatott. Ezáltal még maga a megrendelő is beleszólhatott a mű alakulásába…                           
Manapság a műalkotásokat és a művész alkotói jogait messzemenően tiszteletben tartjuk. Még akkor is, ha úgy érezzūk vagy gondoljuk, hogy az illető művei nem sokat érnek. De vérlázító gesztusnak tartanánk, ha tollvonással semmisítenének meg műalkotásokat. Bár a történelem során sokszor fellángolt az ikonoklasztizmus, az eddigiek közül a huszadik századi világégések alatt/óta zajló értékmegsemmisítési akciók bizonyultak a "leghatékonyabbaknak". Már a bombázások révén is. De a”kő kövön ne maradjon”elméletét csak a pompás érték-egyūttesek elrablásával szárnyalták túl. Úgy tűnik, hogy a régi, pusztító értékrombolásos beidegződések ma is csak erősödhetnek. A háborúkban mind a műalkotások elégetése hátborzongató, beteges, lélek-megsemmisítő barbár cselekedet. Tudomásul kell vennünk azonban, hogy a történelem a legreménytelenebb helyzeteinkben kíméletlenül tarol, és átgázol minden józan értékrenden…
Mégis, Lorenzo Lotto a viszonylagos béke idején szenvedte el freskóinak megsemmisítését. Mégpedig egy tanult és befolyásos ember hatalmának gyakorlásával, az egyoldalú “nem tetszik” lesöprő megállapításával, tollvonásszerű megsemmisítő gesztusával. Az ikonoklasztia tehát nem mindig kívülről jövő veszélyt jelent. Fájdalom, ma még inkább a diktátori hajlamok gépezetének túlfűtöttségéből fakadóan pusztulnak a nagyszerű értékek.
 (folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. február 23., hétfő)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése