Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

115. Pétër László: Két tűz között 1.rész



Ellentmondások, kettősségek, hamis kiváltságok
(Amiként egykor Pilátus ítéletekor: a tiszta kéz – rossz lelkiismeret is jelenthet...)
Anno a középkorban, az önhitté vált hatalmi (királyi, császári, pápai...) irányítás meredek önkényeskedéseivel sűrűn lehetett találkozni. De a hatalom egyoldalú diktátumai miatt, néhanapján rövidlátósága és eltévelyedései a  szükségszerűvé váló ellen-irányú mozgásokat is megszaporították. Ennek nyomán, a XV. században például, megszületett a hangoskodó protestantizmus is, amely a visszafogott, burkolt és félszeg bírálatok helyett a korszemlélet szerinti legmegfelelőbbnek mutatkozó, célravezetőnek hitt útirány merész radikalizmusát teremtette meg. Amely mégiscsak, a pusztítás keresztényi vallás(osság)ának tiltott eszköze volt. A pápai diktátumok azonban megmutatták emberi gyengéjüket, a teljhatalom élvezetes diktálási szándékát… A római katolikus egyház és a papa által szentesített hadjáratok a 11-13. században ugyanis, már korábban hírt adtak a csökönyös, több alkalommal is felszított vallási türelmetlenségről. A Krisztusi tanok szelíd szeretetet árasztó ideológiáját ezekben az időkben valahogy ritkán emlegették, vagy feltételes módban magyarázták, és fura ellenérveket, kifogásokat, kivételezéseket, kibúvókat kerestek a gyakorlatban alkalmazása ellen/alól.                   
A protestantizmus a 16. században a keresztény egyházak azon ága volt, amely a római katolikus egyháztól azért vált külön, mert az egyházi visszaéléseket bizonyítottnak látta, ezért a megreformálására törekedett. A reformer álláspontok, eleinte csak panaszokat, háborgásokat jelentettek, később azonban türelmetlenné váltan elégedetlenséget szítottak, és tiltakozó hangnemre váltottak. A türelmetlenségük miatt azonban később már valós erőszakot szültek, melyek durva, mellékzöngés következményekkel jártak. A magas-művészetek számára egyértelműen tragikus ikonoklasztiával, a művészet fennkölt világának eltörlési szándékával, elpusztítási igényével párosultak. Ugyanis,  miközben a túlfűtött, meddő hitviták ellentmondásosságával találkozott, melyben megütköztek az egyoldalúság és a józan ész, a vallási dogmák népszerűvé tevő alkotások terjesztése miatt, a művészi ténykedés, a kreativitás és az iga-vonta alkotás, véglegesen ellenséggé váltak a reformáció szemében.Számára a műalkotások, bálványimádással egyenrangú istenkáromlásnak tűntek. A nép elszegényedésének, gyakori éhezésének egyik fő okát a mecénások, megbízók, megrendelők  pompás templomokat építtető pénzherdálási szokásában látták… Ez által megbélyegezték a művészi kreációk haszontalan nagyravágyását, és megkísérelték a részleges kiirtását...                                                                                                                                                  A pápai irányítás az igencsak durvává sikeredett ellenreformációs visszavágóival, végūl megzabolázta a csalódott és összezavarodott vallásos emberek bátor tömegét. Ezáltal meghunyászkodott, elbátortalanodott: szemléletmódja és az erkölcsi hozzáállása is gyökeresen megváltozott. Elterjedése után is, az inkvizíció csupán elfajult, fenyítő szándékú válasz volt a protestáns hullám merész kirohanásaira. A szókimondást sem előtte, sem utána, semmilyen hatalom nem tudta elviselni.
A felvilágosodás elsötétülő korszakában a mélységesen vallásos középkori ikonográfiát a világiasabb, józanabb és felettébb felvilágosult modern kor szellemisége, egészen újszerű kritikai mércéket alkalmazva végül háttérbe szorította.                                                                                     Ez a jelenség, a (részben) csalódottság ellentmondásokkal tarkított nagyjelenete volt: új világszemlélettel, forradalmiasult tudományokkal, szemellenző nélküliséggel. A világ átalakulóban volt. Felszabadult magyarázatok garmadával, elkezdődött az európai kultúra versenyfutása (vesszőfutása) az  idővel...                                                                        
Félelem az igazság kimondásától
Ha a  középkori templomok művészi építészetének töretlen ívű fejlődése, a bazilikák belső falainak mesés gazdagságú díszítettsége, a mesélő freskó-, és mozaikművészete, az új (keresztényi) korszakba vetett hit tisztaságát tükrözte, vajon miért féltek tőle? Mert a kora-keresztényi filozófia egy eljövendő kevésbé kíméletes hatalom konok arculatát vetítette elő. 
Péter László: A korpusz megkísértése
A kezdetek óta, Jézus tanait egyre összehangoltabban hirdette  a katakombák mélyén megfogant felismerés, és azóta többszörösen átfogalmazódott a szárba szökkenő tudás, és az új vallást hirdető ábrázoló művészet is megújult! Szerteágazott, változatossá és magasröptűvé vált a lélek gazdagsága és erőteljessé, meggyőzővé lett új tematikájú vizuális megnyilvánulásainak a hatása.                                                                                                                    A porból felkelő, megújuló társadalmak számára katarktikus élmény volt. Ezért is lett veszélyessé a már számtalan sebből vérző birodalom számára. Az új vallás ugyanis szociális igazságokat is hirdetett, az emberek testvériségéről, az egyenjogúságukról beszélt, és a valós Egyistenhitről. Talán egy Mithrasz-kultusznak nevezett előképpel bírt, amikor a keresztény szeretetről szólt…A római birodalom a Krisztus utáni majd három évszázadban még hatalmas erőfölénnyel bírt, ám mindeközben a hanyatlás elkeseredettség érzete lett urrá rajta. A túlélés reményében kezdte pusztítani a folyamatosan sarjadzó keresztimádókat, a megállíthatatlanul előretörő új világkép megalkotóit és hordozóit.                                                                                   De nem csak az igazság rétorait, a kereszt útját követő tömeget, hanem a keresztény hitvilág képi világát megfogalmazó névtelen autodidakta képírókat is üldözte. A lassan beérő gyümölcs a vizuális ábrákban megfogalmazódó, szabadságot vágyó gondolati rendszer precíz tételeit dolgozta ki, mígnem  néhány évszázad alatt meghozta bő termését is: a lenyűgöző mesterműveket, művészi alkotásokat.
Szinte természetes, hogy a görög és római mitikus magaskultúrák árnyékából kinövő művészeti hagyományokból táplálkozó nyugati irányultság, erőteljes ágként fejlődött. Másrészt, a keleti kultúra is a non-figuratívnak mondható sematikus, stilizált, díszítő jellegű elvontságából sikeresen építkezett tovább. Ezen ága, az ortodoxia szellemiségének szikár jegyeit viselte magán.                                                                                                                                                     A kétféle formavilágot létrehozó hitterjesztő törekvés, jól elkūlönítette a keleti és a nyugati szárnyakat. Eltérő ízlésvilágot és elkülönülő esztétikai mércék meggyőző megfogalmazását jelentette.                                                                                                                                                      A két szárny ábrázolási módja elütött, erősen kūlömbözött egymástól, de erős közös platformjuk volt: maga a Biblia. Igaz is, melyet ők már a korai időszakukban is különféleképpen  értelmeztek...                                                                                             
(folytatás
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. május 4., hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése