Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

114. Pétër László: Passiók 3.rész



9. Szabadság, szolidaritás, kínszenvedés

Mondhatni, mert még mindig a huszadik századtól forradalmi, de mára egyre inkább belterjesnek tűnő nyugat-európai művészettörténész szemlátással nézünk a világba. Leginkább még mindig a nyugati(as) művészetben jól megfigyelt, górcső alá helyezett alkotások ránk tukmálásával vizsgálgatjuk a nemzetközi (össz)művészeti eredményeket...
A lengyel festészet sem eléggé ismert a mi számunkra.
Lesek Sobocki Keresztre feszítés-Hely Európában c. Festménye, valójában feszülő, revoltált életérzése a a lengyel munkásmozgalom idején született meg, 1981-ben. A kompozíció alapja a kereszt, de a festményen csupán egy széttárt karú nadrágos ember látható: aki valójában mindenki Krisztusa, a kommunizmus által meggyalázott, csalódott lengyel nép megtestesítője. A megfeszített, aki a Megváltóra alig hasonlít: csak utal rá…

Sobocki társa Tadeusz Boruta 1987-ben készült, a lengyel politikai változások Solidarnosc (Szolidaritás) forradalmi mozgásokkal előidézett állapototát a “Via crucis” festménysorozatával valósította meg. A lengyel munkásmozgalom áldozatairól úgy emlékezett meg mint az önfeláldozás mártírhalált halt forradalmár munkásairól. “Lenyomat” című, méreteinél fogva is impozáns olajképén a behavazott, sáros kopár tájban lánctalpak és keréknyomok, sárjelekként, valójában felismerhető emberi test-lenyomatokként jelennek meg. Ám ember – sehol. Csak a drámai a kép, amely elhagyatottságot, kilátástalanságot, embertelen magányt sugall...

10. Levétel a keresztről


                Rogier van der Weyden - Levétel a keresztről, 1435 körül. Museum Prado, Madrid.

A következő stációnál, Rogier van der Weyden 1435 körül megfestett, kettős képalkotású kényszert sugárzó deszkára festett képére esett a választásunk. A kettősnek mondott módszer valójában egyrészt a történelmi interpretáció evangéliumi láttatását szolgálja. Mégis kihasználja a kép automatikus elemeit, például a test felépítését, hogy szimbolikus tartalmakat tudjon kifejezni.
A kép bal oldalán látható Szent János, két sirató asszonnyal maga mögött, az éppen összecsukló Szűzanyát tartja meg. Mária elalélt testének mozdulása szinte teljesen követi a keresztről éppen levett, átlósan elhelyezett Jézus testének ívét. Mária lelógó kézfejénél, János lábai alatt egy emberi koponya hever a porban. Nyilvánvaló a kínálkozó magyarázata: a legenda szerint Krisztus keresztre feszítésének színhelye tulajdonképpen Ádám sírjánál történt meg. Az öröklét, a születés és a halál, tulajdonképpen az újjászületés valamiféle ciklikusságának zárópontjánál tarthatunk… A következő jelképiséget a testet keresztről lesegítő létrán kapaszkodó rejtélyes szolga jelenti, aki bal kezével Jézust karjánál tartva engedi le Arimateai Szent Józsefnek, illetve Nikodémusznak. Nikodémusz mögött áll egy rejtélyes figura is, aki Szent Mária Magdolna attributumát, illatos olajjal teli edényt tart a kezében. A meggyötört tekintetek fájdalmát a figurák harmonikus rendje szelídíti, és a ruházatuk nagyszerű és izgalmas ráncolódása teszi fantasztikussá. A festmény háttere stációképszerű oly módon is, hogy a tíz figura nem tájban, hanem egy dobozszerű, falakkal övezett térben, afféle oltári szekrényben van elhelyezve.
Van der Weyden remekét a késő gótika szekrényoltárainak analógiájaként értelmezhetjük. Az ábrázolt figurái szoborszerűen monumentálisak, egyformán igényesen kidolgozottak és szinte egyenrangúnak kell érte(lmez)nünk, rendkívüli, finomított és differenciált festői színvilággal.

11. Krisztus siratása

A világ szeme a római Szent Péter Bazilikában látható Piétára, Michelangelo Buonarotti márványszobor-alkotására szegeződik folyton. Mi két szerényebb kivitelezésű, ám hasonlóképpen fantasztikus képkompozíciót tartunk méltónak a passió dramaturgiai mélypontjának bemutatására. Wit Stwosz 1490 körüli német rézmetszetének mozgalmas kompozícióján, Krisztus meggyötört teste, és a fölé hajló, őt arcon csókoló Szűzanya fájdalmat tükröző arca dominál. Testüket a mozgalmas, barokk szándékú, de még késő gótikusnak tűnő rétegzésekkel, elcsavarodásokkal izgalmassá tett ritmusok követése íveli. Föléjük a Krisztus fejéről a töviskoszorút leszedő Szent János figurája hajol. A három figura tulajdonképpen gömbölyödő formarendszerbe ágyazódik, vonalritmusai képi mozgalmasságot jelentenek. Mi(nde)közben sejtjük azt is, hogy a kép rejtjelezése, a töviskoszorú levételével és a mind Jézus, mind Mária feje körül megjelenő glóriára cserélésével, üzen a sejtelmes utókornak. A töviskoszorú és a két glória olyan, mintha a Napfogyatkozás elmúlását jelezné…
Andrea Mantegna 1480 körül vászonra festett, ma a milánói Pinacotta di Brera-ban megcsodálható egyre halványodó temperaképe, immár prózaibb, és az egykori/szokásos halottsiratások rítusával egyezik. A kiterített, lepellel hanyagul borított, sebekkel borított test már nem egy fájdalmas görcsbe rándult ember testét ábrázolja. A halott Jézus egy nyugodtan pihenő vagy alvó figura jellemző vonásaival hever a pamlagon.
A perspektíva szabályait itt óvatosan használó Mantegna már nem követi el azt a hibát, amelyet nagy elődje, Paolo Ucello Az Anghiariai ütközet-en. Ucello ugyanis a Medicieknek palotájába szánt festményén, a porban fekvő lovag lábbal felénk álló testét véletlenségből fordított perspektívában láttatta...
Mantegna a Pietá megfestésében már tárgyilagosan pontos, kimért volt, és szinte kívūlállóként, külsö szemlélőként lépett fel. Mégis, igen óvatos volt. Úgy tűnik hogy a perspektíva Jézus szent testét torzító hatásaitól írtózott. Ezért nagy ötletét, a békaperspektivikus látószöget megtartotta ugyan, de a rövidüléseket megszelidítette, minimálissá tette.

12. A feltámadás

A húsvéti ünnepkör nagy pillanata Jézus feltámadását hirdeti, a felszabadító örömhír hallatán az örömmámor fényében fürdőző diadalmas keresztény világot dícséri.
A Feltámadás tényét hirdető ideológia akár ősi, akár újkori köntösbe bújtatott szemléletmódja a születést, az élet forradalmi pompáját jelent(het)i. Krisztus halál felett aratott győzelme, a keresztény hitvallás koronájaként ragyog. Megszentülésének jele, a tündöklő, aranyfényű, sárga korong, amely az aurát, az öröklétet, az eljövendő szent királyságot jelenti. A győzelmet ragyogó dicsfény jelképezi Krisztus feje körül.
Perugino, Leonardo legendás vén Mestere volt. Érzékletes precizitással festette meg 1499-1510 körül a keresztes zászlóval felfegyverzett, mandorlában, két angyal társaságában ünnepélyesen, a klasszicizáló kőlapokkal borított sírjából felemelkedő Jézus Krisztust. Nyilvánvalóan tökéleteset szeretett volna alkotni, ezért érezzük tökéletesnek szánt (részlet)megoldásaiban a nehézkességét is. Mert nem lehet mindent, egyszerre…
A művészet szabadsága feltételezi a látvány elfogadásában rejtőző, gondolatébresztő félmegoldásokat, a túlbonyolítások, túlzó részletezések, szőrszálhasogatások helyett a gondolatébresztés lehetőségét. A művészet akkor teljesül be, akkor lényegül át és lehet szabad igazán, ha nagyvonalúan lemond az Isteni teremtés tökéletesnek tartott szándékáról. Perugino tudása ezért, minden elismertsége ellenére kevesebb, mint a talányos, néha laza de mindig gondolatébresztő Leonardói művészet...
És úgy tűnik hogy így is van ez rendjén.
A Tanítvány, tudásával szárnyalja csak túl, a Mesterét.

(vége)
Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. április 27., hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése