Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

113. Pétër László: Passiók 2.rész



A művészet és a megváltás
3. Júdás csókja

Giotto di Bondone 1304-1306 között megfestett freskóképének különlegessége, hogy a lepelbe burkolódzó figurák drámai mozdulatlanságba dermedve összpontósítanak Júdás csókjára, amellyel elárulja tanítómesterét. A statikus kompozíció leples figurái közūl Jézus a domináns figura, habár az őt átölelő Júdás szinte teljesen betakarja. A kép drámája az érzelmeket tūkröző arcokon látható, az akció pedig mindössze annyi, hogy Péter apostol egyik keze előre lendūl, és késével lemetszi az előtte lévő szolga fūlét. Júdás átöleli Jézust. A római őrség parancsnoka felé lép. Egy farizeus is, kezével felé int. A háttér fáklyákat és lándzsákat emelő sisakos tömegének ábrázolása is szinte jelzésszerű: egyetlen talányos arc tűnik ki közūlūk csupán olyképp, hogy az ég felé emelt kūrtjét megfújja. Péter hajnalt kiáltó kakasa jut róla az eszūnkbe... De, bizonyára ő az, aki jelét adja a vesszőfutás kezdetének...

4. A megostorozott Krisztus

Pontius Pilátus ítélete óta, a  megmosott, tiszta kéz a rossz lelkiismeret szimbolikáját jelzi.                 A 6. századi, ravennai Sant Apolinare in Nuovo mozaikokban gazdag bazilikájában látható, amint ünnepies pózban ülve, kezeit mossa az ítéletére várakozó Jézus előtt. Egyszerű, szinte mechanikus ábrázolása a magát felsőbbrendűnek gondoló, fejfájós helytartónak. Munkácsy Mihály festményén azonban márárnyaltabb lelki tulajdonságai is látszanak. Megcsappan Pilátus szigorúsága: a festő úgy véli, a helytartónak kételyei voltak, és csak a zsidó elöljárók erőszakos követelésének volt kénytelen engedni…
Ám Pilátus, Velazquez festményén soha nem jelenik meg.

Mint tudjuk, Krisztust Pilátus parancsára korbácsolták meg. A megkorbácsolás a rómaiaknál, kiegészítő mozzanata volt a meghurcolásnak, az áldozat megalázására, de egyben testének a legyengítésére is szolgált, szinte biztos jele volt a halálra ítélésnek.
A flagellálás motívuma csak a XI.századi festészetben kezdett elterjedni. A kora középkorban ügyetlen óvatossággal, sematikusan/jelképesen, egyszerű megvesszőzésként ábrázolták a hóhérok kegyetlenkedését. A késő középkorban azonban már szür-naturalista módon, mély drámasággal.
Az egyik kivételesen durva ábrázolás, mély átéléssel Matthias Grünewald Krisztus kigúnyolása című 1503-1505 művén láthatjuk. Ez még nem is a megostorozás, csak a tehetetlen istenember állati megver(et)ése, viszont jól mutatja Grünewaldnak az Úr szenvedéseiről vallott vízióját. Műve a mai napig megőrizte kivételesen robbanékony kifejező erejét.
Diego Velazquez, A londoni National Gallery tulajdonában lévő A megostorozott Krisztus című vászonképét 1631 körül festette meg. Az egyszerű kompozíció színpadias pillanatképként a földre roskadt, kezeinél fogva a cölöphöz kötözött megkorbácsolt Jézus magányát ábrázolja. Szenvedését, jelenésként értelmezi. Egy rászegezett tekintetű titokzatos vigasztaló angyal áll előtte, egy ártatlan imádkozó kisgyerek kíséretében. A kép talányos, szigorú szimbolikája miatt csak a megkínzott szenvedéseire összpontosít, és emiatt is kizárja a megkorbácsolás fontos szereplőit.
Műve tehát valójában egy hihetetlen precizitással kidolgozott izomzatú férfiakt, valójában drámai műtermi megvilágításában igazi műremek. A barokkos hév, amely virtouzitása miatt oly izgalmassá tette a kor művészetét, itt már teljesen visszafogott, átcsúszik a korainak mondott higgadt realista/naturalista  ábrázolásmódba. Ecce homo…

5. A keresztvitel

Id. Pieter Brueghel a vallásháború éveiben festett táblaképén (1564-ben), mintha maga is a sziklás, erdős, domborzatos, szélmalmos! észak-közép európai tájon széthintett számtalan aprólékosan kidolgozott figurái között bandukolt volna. Igen nagy részletező kedvvel, kompozíciójának aprólékos és gazdag, változatos, hullámzó motívumainak burjánzásával festett embertömegeket. Méreteiben közepesnek mondott táblaképén (124 x 170 cm) alig is fedezzūk fel a keresztjét a Golgota irányába cipelő, éppen elzuhanó Krisztust. A kompozíció mértani középpontjából mozdul ki, és zuhan térdre. Alig észrevehető a tömegben. De éppen ezért annyira tragikus a magánya. És ekkor siet segítségére az őt megsajnáló Cirenei Simon!

A közel ötszáz apró figurából álló vásárias tömegből, csak az első képsíkban ábrázolt kis csoport emelkedik ki. A kísérőktől jócskán lemaradozó, elfáradt és fájdalomtól megtört Mária siratja egyszülött fiát. Miközben Szent János és a gyászoló asszonyok kis csoportja bánatán osztozik. Brueghel a hangulat elérésének érdekében itt is tudatosan veti el a reneszánsz által szépen kibontott perspektívát, és kapcsolódik a rapszodikusságában is különleges XV.századi németalföldi művészethez, Jan van Eyck festészethez…

6. A kereszt felállítása

Pieter Paul Rubens a keresztre feszítés hírhedt/drámai epizódját, a már felszögezett, emberfeletti kínoktól vonagló Kirsztus keresztjének állítását ábrázolja alapos vizuális látnoki képességgel. A kompozíción túlburjánzó barokk mozgássor, mintha valami korai szoc-realista hó-rukkolás heroizmusának összhangzattanában fogalmazódott volna meg... Mégis, a túlfeszítettség pontosított drámájának pillanatait figyelhetjük meg,a  Szent Walpurgis templom hatalmas triptichonjának 1610 kiörül megfestett középső darabján. A deszkára festett olajkép Rubens szenzációs festménye, méreténél fogva is tiszteletet parancsoló: 459x339 cm!  A lélekzetelállító, mozgalmas kompozíció a Mester lenyűgöző festői tudásáról árulkodik. A rajta szereplő aktszerű, nekifeszülő figuráinak csavaros, fonatszerű szervezettségén túl, a dinamikusan/átlósan megszerkesztett kompozíció embertömegének kolosszális csavart mozgásán, valamint a kép elemeinek harmonikus összhangzattanán kívül, a rafinált fény-árnyék hatások bravúrját csodálhatjuk meg. A visszafogott színezés tompán mélyülő tónusain át, felülmúlhatatlan virtuozitása miatt e  táblaképet, a művészettörténet Rubens talán legnagyobb bravúrjának tartja.

7. Matthias Grünewald: Keresztre feszítés

Grünewald festőiségén nehezen tehetnénk túl magunkat. Művei meggyőző erővel kísér(te)nek bennünket...
1512-15 között Jézus keresztre feszítésének és kínhalálának megrendítő ábrázolását láthatjuk az isenheimi Szent Antal kolostor poliptichon-szárnyasoltár kompozícióján. A Keresztre feszítés, csak az oltárszárnyak bezárt állapotában látható.
És Grünewald egyik fő műve tényleg, a korabeli egyetemes festészet egyik legmegrázóbb hatású, tökéletesnek mondott alkotása. A nem konvencionális módon megfestett meggyötör, pattanásig megfeszült izomzatú test, anatómiájával  több igazságot mond el a szenvedésről, mint amennyit egyáltalán szavakba lehetne önteni. Furcsa, hogy az oltárképet, látomásos jellegénél fogva évszázadokig nem becsülték meg kellőképpen. Csak a XX. század művészettörténete figyelt fel e remekére. De, ami késett, az nem múlott…

8. Kereszt a hegyekben


 Caspar David Friedrich: Kereszt a hegyekben, Decini oltár,
1808

Ha a mély festői azonosulásokról beszélünk, akkor Caspar David Friedrich ma Drezdában megtekinthető, valójában a valamikori cseh Decini vár kápolnájába megrendelt különleges hatású oltárképéről, mindenképpen szót kellene ejtenünk.
Friedrich a német romantikus festészet nagyja volt, idealista, mélyen vallásos, kellő áhítattal és a túlvilági lét utáni sóvárgás kifejező erejével vallotta meg a művészetét. Erkölcsös alkonyi idealizmusának festészeti drámáival tehát, nemcsak a mély vallásos meggyőződésének adott hangot. De a megidézett alkonyi színvilága révén, a természet szépségével kiegészített harmonikus formavilágot ő teremtette meg. A lemenő Nap sugarainak megvilágításában látomásszerűen megidézett Krisztus-i magány érzékletes mámorát, a túlvilági létbe vetett hit, a szelíd isteni és emberi megbocsájtás és az áldozat elengedésével járó megnyugvás egyszerre adják…

(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. április 20., hétfő.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése