A művészet és a
megváltás
A keresztény vallás gyakorlásában és a vallásos művészet
történetében is, a talán zsidó előzményekkel is rendelkező húsvétnak ugyancsak
kitüntetett helye van. A vallási ūnnepkörben csakúgy mint a népéletben. E talán
legnépszerűbb keresztényi témát, a mai napig gyakorta dolgozza fel a művészet.
Általa, a keresztény hit egyik legfontosabb dogmatikus tételéről, a
feltámadásról beszélhetünk. Tulajdonképpen megnyugvásként, lelki vigaszként
magáról a bűnbocsánatról is, amellyel az emberiség végūl könyörūletesen
elkerūl(het)te Isten megsemmisítő haragját.
A szakralitásban, az isteni csoda felfedezése mellett az
önfeláldozás a legmagasabb szintű cselekedet, amellyel embertársainkat mentjūk
meg az életnek, azaz az öröklétnek. Ezért a Teremtő egyszūlött fia, Isten
báránya általa váltotta ki az emberiség bűneit. Megszenvedett, és a vérét,
életét adta mindannyiunkért. Ha azt mondjuk, “mindannyiunkért”: látszólag
mintha összecsúszott volna a gondolkodó ember különválasztható idősíkjaira
bontott magyarázatának a logikája. A múlt, a jelen és a jövő, ez esetben
egységessé lett, tehát örökkévalósággá vált...
Jézus tehát, már mindannyiunkért megszenvedett, az eddig
megszületettekért, de a még meg nem születettek bűneiért is.
Viszont a művészi tematika nem csupán a megfeszített Jézus
kínszenvedésére és a keresztről levételének ábrázolására korlátozódott.
Valójában az Újszövetségben Passióként leírt, elhíresūlt teljes történetet
meséli el, ünnepélyesen, lépésről lépésre. Mondhatni úgy is, a művészet
eszközeivel a keresztény világ voltaképpen a Nagyhét mozgalmasan tragikus,
tagolt, elemeire lebontott történetének bonyolult felépítését tartja a
legérdekfeszítőbbnek, a legizgalmasabbnak, a legjelentősebbnek. Jónéhány
megindító művészeti alkotás-élményt is megemlíthetūnk, melyek ebben a lélekzet
elállító téma-rendszerben felülmúlhatatlanok…
Az utolsó vacsora
A Passió keresztutat jelent. Történetének
prológusa azonban az Utolsó vacsora meghitt jelenete. Amikor Jézus elbúcsúzik a
tanítányaitól, akik addig mit sem sejtettek tanítómesterūk elárulásáról a
haszonleső Júdás által… A
ravennai San Apolinare Nuovo VI. századi, korakeresztény időszakának egyik
mozaikképét éreztük nagy jelentőségűnek. A szigorú, aszkétizmust sugalló
mozaikkép mégis, korainak, kezdetlegesnek tűnik, mert csupán fontos
információt, de még nem különleges esztétikai élményt nyújt a számunkra.
Törekvéseiben csakis a lélek "megvallásos" ünnepélyét hirdeti. Míg a
fizikai valóság láttatása eltörpül az önfeláldozás sugallatához képest. Az antik
ikonográfia felhasználása a keresztény művészetben nem egy rendkívüli dolog,
tudatosítása hatékony célként lebegett a kereszténység hirdetői, terjesztői
előtt. Leonardo da Vinci (1452-1519) a toszkánai Vinciben született. 1500-ig, majd két évtizeden át élt és dolgozott Milánóban, a Sforza nemesi család udvaránál. A Santa Maria delle Grazie kolostor ebédlőtermének a falán látható Az utolsó vacsora című világhírű freskója…
Leonardo da Vinci: Az utolsó vacsora
A reneszánsz fényében, immár a naturalista szimbolika látványtervét megvalósító polihisztor Mester, híres freskóján a perspektivikus mélység hipnotikusan áhítatos pillanatát örökíti meg. Itt már az "Egy közületek elárul engem…" megdöbbentő színpadiasságát észleljük, a feszült pillanat ikonikussá válik, a kibontakozó dráma előképét látjuk, az örökkévalóságnak címezve…A fájdalmas felismerés pillanatában pszichológiai drámát eljátszó, hihetetlen precizitással "beálló” apostolok mindegyike pontosan úgy látható, ahogy azt a szentírás is elmagyarázza: viselkedésüket a hír hallatán.
Az utolsó vacsora voltaképpen mégsem a búcsúzkodásról szól: sokkal több annál. Jelentősége nagyobb, a misztikuson túl liturgikus jellegű is.
Az utolsó vacsora voltaképpen mégsem a búcsúzkodásról szól: sokkal több annál. Jelentősége nagyobb, a misztikuson túl liturgikus jellegű is.
1. Az utolsó vacsora
Az utolsó vacsora történetével szūletett meg az
egyik legfontosabb keresztényi szentség, fogalmilag is pontosítva, az
oltáriszentség. Mi szerint Isteni sugallatra, az önfeláldozás szerepének
felvállalásakor Jézus néma odaadással, szétosztja tanítványainak az életet adó
táplálékot, jelképesen önmagát, azaz, a hitterjesztés révén a bennük is
megeredő tanításait. Alig pár szó kíséretében, megtöri a kenyeret amelyet önnön
testével azonosít: "Ez az én testem..." Majd valamivel később
kehelybe önti a bort is, amelyet ugyancsak a tanítványainak kínál fel: "Ez
az én vérem..."
A templomba járó, vagy aki már átélte és
figyelemmel végigkísérte a liturgia szerint lefolytatott misét, tudja hogy az
ostyával és borral áldozás celebrálásakor, valójában maga a misztikus Jézus
jelenik meg az oltár előtt, és ő mondatja el a pappal a felvállalt áldozati
szerepének kódolt szövegét.
Azonban a IV-VI.század óta gyakrabban ábrázolt utolsó vacsora értelmezésében, a nyugati kereszténység és a pravoszláv egyház által fontosnak tartott szempontok hangsúlyos eltolódása miatt, van egy kis kūlömbség-tételi lehetőség.
Történetesen, amíg a nyugati kereszténység a vacsora alatt egyszerre az első áldozásra, de egyben Júdás árulására is összpontosít, addig a pravoszláv érzésvilág, hagyományosan az utolsó vacsorát csupán mint az első eucharisztia tényét látja, és azért tartja fontosnak.
Az utolsó vacsora mindenképpen a bevezetője, prológusa azoknak a Passiónak elnevezett történéseknek, melyeknek végkifejlete a Húsvét napi feltámadás volt.
Azonban a IV-VI.század óta gyakrabban ábrázolt utolsó vacsora értelmezésében, a nyugati kereszténység és a pravoszláv egyház által fontosnak tartott szempontok hangsúlyos eltolódása miatt, van egy kis kūlömbség-tételi lehetőség.
Történetesen, amíg a nyugati kereszténység a vacsora alatt egyszerre az első áldozásra, de egyben Júdás árulására is összpontosít, addig a pravoszláv érzésvilág, hagyományosan az utolsó vacsorát csupán mint az első eucharisztia tényét látja, és azért tartja fontosnak.
Az utolsó vacsora mindenképpen a bevezetője, prológusa azoknak a Passiónak elnevezett történéseknek, melyeknek végkifejlete a Húsvét napi feltámadás volt.
2. Krisztus az olajfák
hegyén
Andrea Mantegna: Az olajfák hegyén – első változat
A prológus második nagy ábrázolásának hármas tétele: Krisztus ábrázolása az olajfák hegyén. A végkifejlet előtti lelki felkészülés, az áldozat könyörgése Istenhez, majd Jézus elfogatása...
Az érett reneszánsz meghatározó egyénisége volt Andrea Mantegna.
Monumentálisnak tűnő, mégis mindössze 63 x 80 cm-es zsánerképén, valószerűtlen
éjszakai tájban, az olajfaliget erős “napfogyatkozásos” plasztikussággal
ábrázolt rétegelt szikláin térdeplő Jézus Istenhez fohászkodik. Felette a
felhőkön álldogáló, őt vigasztaló hírvivő angyalkák. Alant, a tragédia
közeledtét nem is sejtve, három apostol, Péter, Jakab és János, az igazak álmát
alussza. Mögöttūk a távoli város aprólékosan megfestett épūletei ragyognak, egy
rejtett ösvényen pedig aprólékosan megfestett figurák, az áruló Júdás
vezetésével közelednek. A Getsemáné kert titokzatos, túlvilági fényekkel
övezett, sárga, vörös és kék színskálájának derengésben. Minden a leírások
szerinti, a drámai hatás, akárcsak a kellékekkel berendezett színpadon...
A továbbiakban a keresztényi festészet további néhány leggyakoribb
jelenetét soroljuk fel, a stációk figyelembe vételével.
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015 március 30., hétfő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése