Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja

Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Ma van a te(l)hetetlen hara(n)g napja
Saját fotó
Hungary
1. szabály: Ne a múltad határozza meg hogy ki vagy. De legyen része annak, amivé válsz. 2. szabály: Ne keseredj el. Lehetséges, hogy ugyanaz a lépcső, amely eddig lefelé vezetett, felfelé is vezet? 3. szabály: Ha hiszel benne, járni lehet a vízen is. 4. szabály: Ne ítélj meg embereket hirtelen haraggal. A vagdalkozás a törtetőké. 5. szabály: Egy kései szerelemért ugyanúgy meg kell küzdened, mint az életedért. Vagy ha elbuksz benne, képletesen (?) a halálodért. 6.szabály: Üzenés akinek, annak... Három végzetes hiba van, amely elvezethet akár a porba sújtó és megalázó gyűlöletig is: a szeretet utáni sóvárgás, a szeretet túltengése, és a szeretet hiánya. NE hagyjátok magatokat... 7. szabály: KERESD AZ ANGYALT!

2015. augusztus 16., vasárnap

109. Pétër László - Szabadságvágyás a művészetben, 18.rész



“ Fegyverek között hallgatnak a múzsák”

A quatrocento egyik legjelentesebb festője és mozaikképkészítője, Paolo Ucello (1397-1475) volt. A San Romano-i lovascsata című, a Mediciek palotájába készített három változatban is megfestett ütközetét dekoratívvá, szinte szürrealista hatásúvá, és részben még humorossá is tette. Egykor mindhárom táblakép a diadalittas Mediciek firenzei palotáját díszítette. Ma azonban az Uffizi, a Louvre, és a londoni National Gallery is osztozik rajtuk.                                                             Mindhárom kompozíción, a megjelenített lándzsaerdős hadszíntereken ünnepélyessé tett, stilizált, esetlennek tűnő színpompás, mézeskalács-szerűre festett figurák parádéznak fekete vagy rózsaszínű farú fehér ménjeiken. A Firenzében maradt háromméteres festmény-kompozíció bal aranymetszés-pontjában, felfedezhető egy a művészet történetében szinte egyedülálló ábrázolás. Az állítólag teljesen vértelenül befejeződött csatában egy furcsán/humorosan“fordított” perspektíva szerint a földön elterülő, talppal felénk meredő páncélruhás figura látható. A festői melléfogások élménytárának egyik jeles egyénisége lett tehát a nemes lelkūletű Ucello is, aki a perspektíva frissen tanult szabályait részint bátortalanul, részint még hibásan alkalmazta.                                                                                                                                           Jóval utána viszont Leonardo da Vinci fantasztikus, barokkos lendülettel hibátlanná rajzolta, majd 1504 körül Firenzében freskóként festette meg a „vértelen, verekedős“ Anghiariai csatá-t. Azaz, csak szerette volna, hiszen ez a próbálkozása a néha kudarcélménnyé fajuló újító szándéka miatt hiúsult meg. A Mester ugyanis a jól előkészített freskóvakolatra viaszos festékkel festette meg a csatajelenet, ezzel ugyanis a megszokott tört színezetű temperaképek helyett ragyogóbb hatást kívánt elérni. A kép azonban a viasztartalmú festék miatt nem száradt, ezért bográcsokba rakott tűzzel melegítette lélekzetelállító remekművét. A korabeli leírások szerint azonban a viasz tartalmú festékrétegek valósággal leolvadtak a falról, és freskó alig fél óra leforgása alatt tönkrement.                                                                                                                                                  Az elkeseredett Mester soha nem ismételte meg ezt a művét… Még szerencsénk, hogy legalább a csata egyik tökéletesen megrajzolt vázlat-kartonja megmaradt az utókor számára.
Leonardo- Anghiariai csata, freskóvázlat, Firenze

Demo(csok)ráciák

Hogyan hihetem el az esti híradásban jól tálalt igazságot, amely után lazító, híg, ripacskodó szórakoztató műsorok következnek? Pláne ha azt megelőzően, tūzetesen átnéztem az internetes hírportálok szűretlen, hideglelős és néha riasztó (riogató) hírveréseit az emberi nem napi visszásságairól, erőszakos, kicsapongó vagy egyenesen csapodár visszaéléseiről? Vagy az éppen jelen időben zajló, tehát időszerűvé vált legújabb esztelen cselekedeteiről: a válogatás nélküli, immár gyermekeket is gyilkoló, hamis ūldözési mániás ideológiákat gyártó és azokat következetesen végre is hajtó, erőszakos, (de pontos mércét alkalmazó) tudományossággal álcázott és rombolásokra megalkotott harci(as) gépezetek dicsőségittasult kezelőinek sikereiről?
Miközben demokráciát hozsannázunk, világszerte alaposan megvezetett országok nevében gyilkoló hadtestek, zúdulnak be az álságos demokrácia fényét alig ismerő “elmaradott”országokba? Akik viszonzásul a fejlett demokrácia országaiban robbantgatnak? Mostanában azt érzékeljūk, hogy már nincs a világnak biztonságos szegellete, ahol váratlan baj nem érhetne bennūnket...

Tarvágásig

A talmiság és az értékes között lebegünk mindég…
A XX.században, amikor a „felszabadító“ szovjet hadsereg Budapestre özönlő fanatizált katonái sem voltak különbek. Például ékszerek és karórák zsákmányolásával foglalkoztak a véres harcok közepette. Amennyiben hinni lehet a korabeli vallomásoknak, gyakran mindkét alkarjukra felcsatolt, foglyul ejtett vagy megölt ellenséges katonák karóráival hívelkedtek. A karóra számított, nem az emberélet.
………
Az igazságosztók pedig ma sem válogatnak az eszközökben: polgári lakosságot, árta(lma)tlan embereket büntetnek. Ha kell, gondos, kíméletlen kertészként, saját katonáikat küldik rájuk. Vagy saját katonáikat kímélve csupán „drónokat“, robotpilóták irányította rakétákat vetnek be a kényesebb gyilkos akciókra, így kényelmesen és villámgyorsan jutnak el a hatékony irtásig. Tarvágásig.                  
A „Honnan jöttünk? Kik vagyunk? Hová megyünk?“ kérdés manapság már torzult formában tevődik fel: Mik vagyunk? Mi szerint és mi jogon ítélkezünk mások élete fölött? Kinek és minek a nevében gyilkolunk? Hol van már az “őszinte” vallásosság bűnbánást belénk súlykoló hatása, visszatartó ereje? A politika manapság minden emberi igazságot felūlír, játszadozik, manipulál az emberekkel, az erkölcsösséggel, az egyszem hitūnkkel amelybe kapaszkodunk... Hová tűnik el ilyenkor a valaha nemes igazságot képviselő művészet, amelynek célja volt hogy széppé, izgalmassá, élmény-dússá, boldog-gazdaggá tegye a lelkes emberiséget? Egykor szervilitásra késztették, kényszerítették az uralkodók, hogy az ő hírnevüket szolgálja. Manapság is pénzelik és eltűrik, mert békeidőben kell. De időről időre, a válságos időkben gond nélkül félresöprik, mint talmi, haszontalan vagy avitt kacatot, amelyet mára felváltottak a mindent tudó gépek. A mutatványos porondok mögötti elsötétített háttérben számunkra áttekinthetetlen, összekuszálódó szálak feszūlnek egymáson, és rettenetes pókok szövik mindegyre a hálóikat...
Demokrácia van. Néha csak: demo(cso)krácia.
Tanmese mindez csupán, oktondiaknak?                                                                                    

Összeesküvés-elméletek, (a)vagy valóság-rémek

Legtöbbször nem látjuk át a világban zajló kényszerítő tudatosság meglétét, és beteges összeesküvés-elméleteknek nevezzük az elmélyültebb, a rejtett összefüggéseket meglátó, gondolkodó emberek merész, nyilvánvaló és mégis szemfényvesztések árán akár (le)tagadható felfedéseket. Ha első körben legyűrjūk azt az idegenkedést kiváltó, irtózó borzongást, amely lenéző legyintéssel intézné el az oktalan és hamis feltételezéseket, máris izgalmas, valóságízű terepen találhatjuk magunkat. Sokan vannak, akik jó előre megtervezett mesterkedésekről, tömegnyomor vagy háború(k) szándékolt előidézéséről beszélnek. Eltitkolt vagy titkos (had)műveletekről, országok és népek ellen irányuló pusztító árny-akciókról. Gyanúperrel élhetūnk, mert a történelem során nem a trójai falóval kezdődtek az átverések, a hadicselek. Az említett, mesének tűnő történet csak naiv/mitikus előjátéka volt az emberi társadalmak leleményes, vakmerő, rémséges akcióinak... Az első tömegpusztító fegyverek bevetésétől a robotpilóták által irányított repūlő- és rakétatámadásokig, vagy az emberiség jólétének elérésébe vetett hit által bevetett kísérletező kedvű tudósok hadrendbe állításától, a humánusabb, élhetőbb világ hangoztatásával kezdődő rémséges tudományos kísérletekig. Az atom- és neutronbombák írtóztató pusztításaitól, a vegyi fegyverek kifejlesztésétől a láthatatlan élelmiszeripari mesterkedéseken át egészen az állítólagos, időjárást drasztikus módon szélsőségesen befolyásoló, katasztrófafilmeket megszégyenítő befolyásolásokkal, az ember kiszabadította a szellemet a palackból. Íme, Pandora szelencéje. Amikor már senki sem tud(hat)ja pontosan, mikor és miként lendül(het) vészes támadásba a megtestesūlt Gonosz. De érezni a lehelletét.
(folytatás)
 Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2015. március 9., hétfő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése