Tollrajz II
(Ezek a sorok,
magángondolatok.
Hogy mi végre? Nem tudjuk. Talán csak a folyton megújulás szándékával.
Az öncélú művészkedés ellenében, a „Terra incognita”, az új területek, fehér foltok felfedezése, meghódítása, feltérképezése a képzőművészetben, elsőrendű feladatává vált a feltörekvő ifjaknak.
És megébredtek, felkerekedtek végül a mindenkor lobbanékony fiatal géniuszok, akik elégedetlenségüknek hangot adtak. Hatalmas kérdőjelekkel, parolákkal, felkiáltójelekkel. Tüzet csiholva, világmegváltó szándékkal „programot” hirdettek, zászlót bontottak, és innen már nem volt visszaút...
Kandinszkijnak kiváló eidetikus memóriája volt. Gyermekkora óta, bizonyos színeket barátságosnak, másokat barátságtalannak élt meg. A színekhez folyamatosan (zenei) hangokat is kapcsolt. Képei erőteljes szinesztéziák.
Elvont és tárgy nélküli, mégis sűrű asszociációkat keltő.
Talányos, gesztusokból és jelszerű ábrákból, természettörmelékekből állnak össze izgalmasan vibráló és hullámzó kompozíciói. Lírai hangvételű és szűzies. Festészete ünnepélyesen konkrét (azaz elkülönített-elkülönülő), és abszolút (azaz a valóságtól elvonatkoztatott, elvonatkoztatható).
Kandinszkij a múlt század legelején egy szélsőségesen kerek világ széttört érzéki attitűdjeit gyűjtögette csokorba. A geometrikus ábrázolás brutalitásától elég messze volt még, de már közelített feléje.
Valószínűleg nem
tükrözik a művészettörténészek
pontos kimutatásait, vagy
a teljes valóságot:
csupán a jobb megértésem
vagy/és értelmezésem szándékával
születtek...
Ilonkának)
20.
századi
„aláfestések”
Az absztrakt
művészet, a kezdetekkor lehetett akár
mágikus, vallásos, misztikus
vagy akár racionális indíttatású,
a valóságtól elvonatkoztatott
látásmód és életérzés,
érzékelésmód is. Minden
esetre a realista
szemléletmódban gyökerezett: ám
a 19. századi realizmus szemléletének
korosodásában, de immár a megszokottá
vált impresszionizmustól is
elrugaszkodva, végül meghasonlott: a művész,
megátalkodottan és nagy hévvel igyekezett
elkülönülni, valami teljesen
újat szeretett volna megélni és
megteremteni (újra és
újra). És nem csak
különválásában, vagy a művészember
tovább-fejlődési szándékában volt
forradalmi(as).
Az absztrakt művészet így
született meg, nagy
valószínűséggel 1910-ben. Hogy mi végre? Nem tudjuk. Talán csak a folyton megújulás szándékával.
Absztrakt és
avantgárd...
A kósza, csapongó
érzékek birodalmában, bezártság-érzetet
levetkőzni igyekvő, sokszor túlfűtött
érzékiség tömkelege -
jel volt. Jel a
kitörésre.
Eleinte pusztán menekülés
lehetett a megszokottól, vagy
a néha igencsak zaklatott
és idegesítően tétova
valóságtól. Erőltetett hamisságoktól, megfáradt
eszméktől, gondolatoktól, a valótól
elvonatkoztatott újszerű elvágyódás, egyben
opiátus megújulni vágyás volt. A
válságos életszemléletből való
kijutás, az önfeledtségben való kötetlen
lemerülés, kisvártatva egyre felerősödő
felhangokkal utat tört magának, zabolátlanná vált,
és végül megállíthatatlan kalandor
barangolásvággyá lett. Az elavultság
érzete elsőrendű feladattá tette a megunt művészeti jelenségek
mindenképpen felszámolását, holott a tenni vágyást a határozott
ám eleinte még kuszának tűnő gondolatiság jellemezték.Az öncélú művészkedés ellenében, a „Terra incognita”, az új területek, fehér foltok felfedezése, meghódítása, feltérképezése a képzőművészetben, elsőrendű feladatává vált a feltörekvő ifjaknak.
Izmosodó izmusok
világa
Mindeközben, mélységes
társadalomkritikai késztetést/készenlétet is jelentett az akkor
fiatal művészek mozgolódása.
És ezek után a még
ugyancsak realista indíttatású,
de a tárgyi valóság
ábrázolásától irtózó,
elrugaszkodni akaró avantgárd
törekvések, sorra születtek meg.
Hogy csak néhány nevesebbet említsünk meg közülük: a
fauvizmust, expresszionizmust, kubizmust,
futurizmust, dadaizmust,
szürrealizmust...
Ám a felszín alatt sok
más kevésbé közismert,
kísérletező kedvű, lépcsőzetes elrendeződésű
kettős látás-, és ábrázolásmód
volt még. Egymásnak
ellenszegülő pólusaikkal, vagy lírai
vagy éppenséggel geometrikus
(hol széteső, hol matematikai pontosságra törekvő, összeálló)
törekvésű furcsa meglátásaikkal.
Izgága vadhajtásaikkal, bejáratlan,
látomásos vagy épp
véletlenszerűen megkezdett ismeretlen
csapásaikkal...
Minden esetben, az újdonsült
stílusok, az izmusok, néha perelő/perlekedő hangnemben
meghirdetett programjaikkal jöttek létre. Mind-mind a
megcsontosodott világnak, a
kiöregedett divatnak, a társadalmi
igazságtalanságoknak, az ósdivá vált,
kinőtt szokásoknak, vagy
a konzervatív szemléletmódnak
szegültek ellen. És megébredtek, felkerekedtek végül a mindenkor lobbanékony fiatal géniuszok, akik elégedetlenségüknek hangot adtak. Hatalmas kérdőjelekkel, parolákkal, felkiáltójelekkel. Tüzet csiholva, világmegváltó szándékkal „programot” hirdettek, zászlót bontottak, és innen már nem volt visszaút...
Már
nem volt
visszaút
A kezdetekre
hagyatkozunk leggyakrabban.
Legtöbbször a transzcendens
iránt vonzódó mongol-orosz orosz Vaszilij
Kandinszkij 1910-es években megfestett sorozatképeire
hivatkozunk, aki Münchenben szinte
részeges festői gesztusokkal élt. Kandinszkijnak kiváló eidetikus memóriája volt. Gyermekkora óta, bizonyos színeket barátságosnak, másokat barátságtalannak élt meg. A színekhez folyamatosan (zenei) hangokat is kapcsolt. Képei erőteljes szinesztéziák.
A tárgyi ábrázolás
valóságmímelésétől korán elvadult, ám színes-zenei
akvarelles aláfestései mégis zseniálisan
valóságalapúak. „Kéz-, és
lábjegyzeteiben” érhető tetten
oly mértékű elvontság,
amely élményszerűen, természeti
élmény-hűséggel alkot. Festőnk a valóságra
alapozott.
Minthogy frissítő felszabadult
erőket, nagyszerű életérzést sugall, egyben erősen
impulzív és manipulatív is. Felfedező
és világ(meg)változtató szándékkal,
egyszerre építő és
romboló jelleggel bír,
ábrázolás-módja bátor és több mint határozott.
Ám még automatizált ösztönösségek,
gesztusok tarkítják. De ami esetében igazán meglepetésként hat,
Kandinszkij egyszerre természetesen érzéki, de már absztrakt és
non-figuratív! Elvont és tárgy nélküli, mégis sűrű asszociációkat keltő.
Talányos, gesztusokból és jelszerű ábrákból, természettörmelékekből állnak össze izgalmasan vibráló és hullámzó kompozíciói. Lírai hangvételű és szűzies. Festészete ünnepélyesen konkrét (azaz elkülönített-elkülönülő), és abszolút (azaz a valóságtól elvonatkoztatott, elvonatkoztatható).
Kandinszkij a múlt század legelején egy szélsőségesen kerek világ széttört érzéki attitűdjeit gyűjtögette csokorba. A geometrikus ábrázolás brutalitásától elég messze volt még, de már közelített feléje.
Lázas,
lázadó
Összhatásában tehát,
Kandinszkij forradalmi volt.
Minden esetre, az absztrakt és az
avantgárd törekvéseknek nagyon is megfelelt a lázas, lázadó,
bátorkodó szemlélet-módja. Kialakulásuknak voltak előjelei és
előzményei: küzdelmek árán felfedezett rész-egységei voltak,
melyek hosszas vajúdások után jöttek létre.
Az avantgárd
és az izmusok pedig,
az 50-es évekig komoly
meghatározói voltak számtalan
művészi érdeklődésnek,
érdekeltségnek, irányvonalnak, illetve a szinte kötelezővé váló
művészképzés előrehaladtával (iskolákban idomított) tanult
irányultságoknak, melyekkel ambivalens
jelleggel, egyben állandó
összetűzésben is volt...
(folytatás)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2013. május 6.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése