1.
Mit üzen
a csend?
A háború
utáni lepusztított Drávaszög,
a Drávavidék sokat
szenvedett népe valószínűleg
egy időre elfelejtette,
hogy a földi paradicsom
egyik legszebb szegelletét
örökölte meg. A
Tündérkert: Erdély- Így
nevezte el, azt hiszem
a legszentebb magyar
népi-szecessziót megalkotó építész
Kós Károly, aki még
ha szász felmenőkkel
rendelkezett is, teljes öntudatosságával
a magyar nép feltétlen
és kompromisszum nélküli
szolgálatába állt.
Mi magyarok,
egyébként is keveredő
alkotó nép vagyunk, az
elvetendő, elvetett, reményhozó
MAG népe. Bár őseink
között szép számban
vannak török-türk, szláv, germán,
latin, hovatovább szkíta, avar, hun, vagy indogermán
és ki tudja miféle...
felmenők is, töretlenül
hiszünk abban hogy nem
ezen múlik az
azonosságtudatunk, hanem az
örömteli felfedezésben hogy
alkotva tudjuk teljességében megélni
az isteni kegyek
gyakorlásában megmutatkozó szent
létet, és elsajátítani
az univerzum által
felkínált örök tudást.
Ebben a hitben vagyunk képesek újraalkotni a végtelen pörgésében
fürdőző körforgását a világnak.
A Biblia
megemlékezik a bábeli
zűrzavarról, melynek előtte
egységes volt az
emberiség, nyelvi tudásában
és az addig tudott
és hitt univerzális létélmény
emberileg kifejtett ténykedésének,
funkcionálásának gyakorolt törekvései
által is. És most mosolyogva gondolok
arra, hogy talán naivitásom mondatja velem: a komplexitása folytán
mindig is méltatott, nyelvész-, és művész-zsenik által egyaránt
tökéletesnek felismert és mondott, és tényleg univerzális
logikai gazdagságokkal bíró magyar nyelv volt az emberi ősnyelv...
Nem véletlen,
hogy az egész
Kárpát-medence magyarsága oly
élvezetesen sokszínű mint a
tarka rét. Meg kellene tudnunk látni
összes szépségét újra, és le kell vetkőznünk örökös
félénkségünket, hogy látva lássuk, mint egykoron... Mert e
kultúrának a valós értékhordozója, minden
magja és porszemcséje,
élő sokszínűsége. Örömteli
igénylésének egyetlen célja és értelme, a
szárba szökkenés, a
kiteljesedés...
2.
Parázsló
szándékunk
De
valójában,
nem is
erről kellene
szólnunk, a
tarkaságukról,
az egységesség,
az egység
megfogalmazásáról,
melynek
igényével
bírunk, de
amelyet néha
elfeledünk...
És tényleg:
hiszünk abban, hogy még
egy ilyen sokszínű,
sokrétű és tehetséges
nemzet aligha akad szerte
a világon. Népművészetünk,
szókincsünk, népdalaink, tárgyi-,
és díszítőművészetünk univerzális
jelleggel bír. Mind az
ősi jelképábrázolásokban, mint
az archaikus népművészeti
ábrázolásban, mind a
modern kor kihívásainak
kitűnően megfelelő aktuálissá
tett művészeteink sodrában
mi magyarok most is,
az elsők között vagyunk.
Másodszori nekifutással
folytathatom csak, a
Tündér-szegellet pedig az
angyalok emlegette Drávaszög,
amely földi paradicsomunk
folyókkal, vizekkel, egykor
mocsarakkal övezett rejtélyes
világa volt, és ma
is megtartotta vadregényesen
mesés jellegét. Tüdőtágító
szelek lengedeznek errefelé,
folyó-szárak által kettészelt
nádas-övezte berkek, földnyelvek,
melyeknek növény-, és
állatvilágát egykor uradalmi
birtokok népe riogatta,
mára titokzatossá lett,
valaha nemesi családok
laktak benne, hogy mára
romos vagy már felújított
kastélyok képében szépítsék meg a
környéket.
Isteni kísértés,
élmény-teli átéléssel megfesteni
ezen tájat, mely hol
ősi vadságát, hol lágyan
zöldellő zsengéjét, hol
szelíd berkeit, szerethető
árpád-korban gyökerező falvait,
hol a mára kiszámíthatatlanná lett
sorsát, jövőjét latolgatja.
Isteni kísértés, mondom
tehát, megörökíteni, megfesteni,
képi ábrákba rejteni
egykori és mai szépségét.
Talán az örökre el-nem
múlás, a mégis-
megmaradás reményében.
Szent igénye
néhány a Drávaszöghöz
kötődő művész számára,
hogy megörökítse, és
örökösen élményei sodrásában
tartsa a feledhetetlen
csónakringások közepette
vissza-álmodott tájat, e
gyöngyszemet, mely az
emberi emlékek között
kitörölhetetlenül megmarad, bárhová,
bármely idegen országba
vetődjön is az ember. A
múlt legnagyszerűbb élményvilága
mindenkor megmarad bennünk,
felbecsülhetetlen és örök...
3.
Gyurkovics
Hunor
Igen, Gyurkovics
Hunor jut most az
eszembe, aki katedrálist
lát az erdő fáiban,
és eltéphetetlen kötelékekkel
szereti a Drávaszöget.
Holott ő maga azt hiszem nem is ide született, hanem Pécsett. Lám
milyen játékos a csalóka emlékezetem. És mily hibás, hiányos...
Mert, sokáig azt hittem, hogy a történelmi
léptékében elvetélt Vajdaságban,
valahol a második bécsi
döntésekor visszaszármaztatott poros
Bácskában született 1941-ben. Ahonnan
még gyermekkorában szülei
jóvoltából egy hosszabb
időszakra áttelepedett a
Drávaszögbe. Az ő
számára ezzel egy külön
élményi sors kezdődött
el, ezt kapta ajándékba,
a szlavóniai Harasztit. Melynek sanyarú
sorsa a nem is
olyan rég lezárult
balkáni össznépi háborúskodások
során rengeteg tépelődést
és lelki szenvedést
okozott neki. És amely
alól a Drávaszög
mégis-megmaradásával fellélegezve, a
mostanra a nyugdíjazásával
alkotóművészetét felpörgető alkotó,
napjait immár Szabadka
felségterületén tovább bontogassa.
A képzőművész,
tudvalevő, általában nem szavakban
fogalmazza meg gondolatait
és elemző egyedi
világszemléletét. Így műveinek
esztétikai vagy ideológiai
tartalmát soha nem tudja
százszázalékos pontossággal
megfogalmazni. Hatás-keltéseit pedig
nem lehet előre
kikövetkeztetni.
Művészetének igazi
hatásfokát, a mindenkor a
konkrét művekben megjelenített
esztétikai és/vagy őszinte
gondolati/tartalmi minőséget a
kép két-, vagy
háromdimenziós bemutatásával éri
el. A műveket mind az
eredetiségük, mind az
újszerűségük, mind a
hatáskeltéseik vagy az
élvezhetőségük nyomán
értékel(het)jük.
A vizuális
szemléletmód pedig oly tág
teret ad fantáziánknak,
és oly sokféleképpen
képes hatni ránk, hogy
bármerre fordulunk az
univerzális életérzés örömét
lelhetjük bennük. Ezt
nevezhetjük élményiségnek,
katarzisnak, örömteli felfedezésnek,
bárminek ami pozitív
energiáinkat megmozgatja, élményszerű
átélésére és akár
továbbgondolására, továbbadására is
késztethet bennünket.
Gyurkovics Hunor
esetében a Drávaszög
élményi emlékezete immár
összefolyik a Kanizsa és
Zenta alatt folydogáló
Tiszával. Összebékült e
két táj, a
Tündér-szegellet és a
bácskai Tisza-táj. Templomai, elhagyott házikói
messziről virítanak. Ős-szentjei derengő aurában világítanak.
Csónakjai közös vizeken,
hasonlóképpen bodrozódó hullámokon
ringanak tovább...
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. június 16. hétfő)
Mindannyiunkat a gyökereink éltetnek. Azok, ahol és ahogy felnőttünk. Megtagadhatjuk vagy ápolhatjuk őket. Megtagadásuk torz élethez vezet, ápolásuk gyönyörű koronává teljesedik ki bennünk.
VálaszTörlés