Mottó: „Amit erre az életedre vállaltunk, az
a bennünket meghatározó sors. Illik beteljesítenünk.”
Happening vagy performance, a termőföldeken..
A hurráoptimiznus érzetét keltő, a szocialista társadalom munkásosztályát termelékenységre ösztökélő gondolatsor mögött valójában valamiféle félvállról vett, kényelmesebb játékos kreativitás húzódott meg. Cserébe a művészeteket, művésztelepeket támogató politikának? Ezt az érzetet látom egy a művésztelepek hőskorában készített korabeli fényképen, amelyen hőseink nem mások, mint a zentai művésztelep (el)ismert figurái. Happening vagy performance? Jutott eszembe, amikor először találkoztam ezzel a furcsa fotóval. Úgy tudni, hogy az „akció” Csernik Attila ötlete volt, a fotót Léphaft Pál készítette... Abban az évben a cukorrépatermelés volt a művésztelep fő témája. Ők heten pedig a munkát és a termelési szint növelését reklámozó korban, a földművelés termelői lázat alighanem elég humorosan értették. Ötletesen egy az emberi összefogás erejéről szóló régi magyar tanmesét örökítettek meg. Címe: Apóka és a répa. A fotón Tripolszky Géza a Zentai Múzeum egykori igazgatója kapaszkodik a répába, a derekába karol a mezőgazdasági birtok egy munkatársnője, akibe viszont Csernik Attila kapaszkodik. Utána Soltis Lajos, Ács József, Keszég Károly, Torok Sándor....
Együtt húzzák a modern mezőgazdasági termelés egyik produktumát: a cukorrépát...
Kiállításai, díjai,
irodalom...
Ács József első kiállításait B. Szabó Györggyel közösen szervezték meg. Mindketten markáns egyéniségek voltak, képeik kifejező ereje nagy volt. De mintha így ketten, egymást kiegészítve is még erőtelyesebb hatással bírtak volna. Kétségkívül, ekkor mind a ketten lázasan dolgoztak, erőteljesen megszólaló, mozgalmi jellegű művészetet produkáltak. 1954 és 1956 közötttöbb ízben állítottak ki kettesben. A hadseregotthonban, az Eugen Kiállítási teremben Zentán, A topolyai Népszínházban, a szabadkai Városi Kiállítóteremben, és a nagybecskereki Városi Múzeumban.
Ács elég ritkán állított ki egymaga, és ennek több oka is lehetett. Egyrészt az, hogy elkötelezett művészként mindig is a közösség javára akart tenni, így sokat szervezett, művésztelepeket és közös kiállításokat is. De szellemiségének megfelelően, nagyvolumenű, újításokban gazdag kísérleti ciklusokon dolgozott szinte állandóan. Minthogy alig akadt képzőművészettel foglalkozó kritikusunk és közírónk, Ács erre a feladatra is kapható lett. Ha hozzátesszük pedagógusi pályájához, a fragmentáltsága, töredezettsége mellett is meg kell állapítanunk hogy valóságos polihisztor volt.
A vajdasági és a jugoszláviai művészeti eseményeket szeizmografikus pontossággal követte, miközben maga alkotói lázban égett. Vajdasági városaink rangos kiállítótermeiben állított ki: Zentán, Topolyán, Szabadkán, Újvidéken... 1964-ben volt bemutatkozása Stuttgartban, majd a nyolcvanas évek elején Bécsben, Párizsban és más európai művészeti központokban is. A kisebbeknek, és a közös kiállításoknak, se szeri, se száma...
A közös kiállításoknak is csak nagyon összevont vázlatát hozzuk most 1934-től 1986-ig:
Szabadka, Szeged, Belgrád, Újvidék, Zenta, Titográd, Szarajevó, Óbecse, Topolya, Skopje, Versec, Nagybecskerek, Szarajevó, Ljubljana, Modena, Regensburg,Zágráb, Bitola, Banja Luka, Bécs, Párizs, Sremska Mitrovica, Zombor, Dubrovnik, Split, Pancsova...
1960-ban Ács József Forum Képzőművészeti díjban részesült. 1969-ben egyéni és társadalmi munkásságának elismeréséért Újvidék Város Októberi Díját, majd Vajdaság tartomány Állami díját, és Vuk-díját nyerte el. 1973-ban Nagyapáti Kukac Péter Képzőművészeti díjat kapott. Irodalmi, kritikai munkássága is igen jelentős. A zentai festőtelep című, a művésztelep történetét bemutató könyve 1962-ben jelent meg.
Happening vagy performance, a termőföldeken..
A hurráoptimiznus érzetét keltő, a szocialista társadalom munkásosztályát termelékenységre ösztökélő gondolatsor mögött valójában valamiféle félvállról vett, kényelmesebb játékos kreativitás húzódott meg. Cserébe a művészeteket, művésztelepeket támogató politikának? Ezt az érzetet látom egy a művésztelepek hőskorában készített korabeli fényképen, amelyen hőseink nem mások, mint a zentai művésztelep (el)ismert figurái. Happening vagy performance? Jutott eszembe, amikor először találkoztam ezzel a furcsa fotóval. Úgy tudni, hogy az „akció” Csernik Attila ötlete volt, a fotót Léphaft Pál készítette... Abban az évben a cukorrépatermelés volt a művésztelep fő témája. Ők heten pedig a munkát és a termelési szint növelését reklámozó korban, a földművelés termelői lázat alighanem elég humorosan értették. Ötletesen egy az emberi összefogás erejéről szóló régi magyar tanmesét örökítettek meg. Címe: Apóka és a répa. A fotón Tripolszky Géza a Zentai Múzeum egykori igazgatója kapaszkodik a répába, a derekába karol a mezőgazdasági birtok egy munkatársnője, akibe viszont Csernik Attila kapaszkodik. Utána Soltis Lajos, Ács József, Keszég Károly, Torok Sándor....
Együtt húzzák a modern mezőgazdasági termelés egyik produktumát: a cukorrépát...
Ács József első kiállításait B. Szabó Györggyel közösen szervezték meg. Mindketten markáns egyéniségek voltak, képeik kifejező ereje nagy volt. De mintha így ketten, egymást kiegészítve is még erőtelyesebb hatással bírtak volna. Kétségkívül, ekkor mind a ketten lázasan dolgoztak, erőteljesen megszólaló, mozgalmi jellegű művészetet produkáltak. 1954 és 1956 közötttöbb ízben állítottak ki kettesben. A hadseregotthonban, az Eugen Kiállítási teremben Zentán, A topolyai Népszínházban, a szabadkai Városi Kiállítóteremben, és a nagybecskereki Városi Múzeumban.
Ács elég ritkán állított ki egymaga, és ennek több oka is lehetett. Egyrészt az, hogy elkötelezett művészként mindig is a közösség javára akart tenni, így sokat szervezett, művésztelepeket és közös kiállításokat is. De szellemiségének megfelelően, nagyvolumenű, újításokban gazdag kísérleti ciklusokon dolgozott szinte állandóan. Minthogy alig akadt képzőművészettel foglalkozó kritikusunk és közírónk, Ács erre a feladatra is kapható lett. Ha hozzátesszük pedagógusi pályájához, a fragmentáltsága, töredezettsége mellett is meg kell állapítanunk hogy valóságos polihisztor volt.
A vajdasági és a jugoszláviai művészeti eseményeket szeizmografikus pontossággal követte, miközben maga alkotói lázban égett. Vajdasági városaink rangos kiállítótermeiben állított ki: Zentán, Topolyán, Szabadkán, Újvidéken... 1964-ben volt bemutatkozása Stuttgartban, majd a nyolcvanas évek elején Bécsben, Párizsban és más európai művészeti központokban is. A kisebbeknek, és a közös kiállításoknak, se szeri, se száma...
A közös kiállításoknak is csak nagyon összevont vázlatát hozzuk most 1934-től 1986-ig:
Szabadka, Szeged, Belgrád, Újvidék, Zenta, Titográd, Szarajevó, Óbecse, Topolya, Skopje, Versec, Nagybecskerek, Szarajevó, Ljubljana, Modena, Regensburg,Zágráb, Bitola, Banja Luka, Bécs, Párizs, Sremska Mitrovica, Zombor, Dubrovnik, Split, Pancsova...
1960-ban Ács József Forum Képzőművészeti díjban részesült. 1969-ben egyéni és társadalmi munkásságának elismeréséért Újvidék Város Októberi Díját, majd Vajdaság tartomány Állami díját, és Vuk-díját nyerte el. 1973-ban Nagyapáti Kukac Péter Képzőművészeti díjat kapott. Irodalmi, kritikai munkássága is igen jelentős. A zentai festőtelep című, a művésztelep történetét bemutató könyve 1962-ben jelent meg.
1967-től Bányai
János és Tolnai Ottó
írtak Ács József
művészetéről. Jóval később
a Forum kiadó
képzőművészeti sorozat füzetek
kiadását indította el.
Kifejezetten a vajdasági
magyar festők számára
találták ki, ahogyan Ács
jóval korábban elégedetlenkedve
megfogalmazta már, a
vajdasági magyar művészek
nem kapják meg a
jugoszláviai közéletben a
nekik kijáró tiszteletet,
műveiket nem méltatják
és nem keresik a
gyűjtők sem, a múzeumi
gyűjteményekbe se válogatják
be őket, és ráadásul
a nagy kiállításokon
gyakran kizsürizik az
alkotásaikat. Holott néhány
irigylésre méltó művészünknek
még külföldön is
hatalmas elismertsége van
(pl. Togyerás József
kiállítása)...
Ács József a nyolcvanas években
1986-ban ennek
része volt az Ács
József monográfia is.
Háromféle megközelítésben írtak
róla, az író-fegyvertárs
Herceg János, Sziveri
János, az Új Symposion egykori főszerkesztője, aki
mellesleg kiválóan rajzolt, és
képzőművészeti elemzésekkel is
szívesen foglalkozott, valamint
Sava Stepanov esztéta és
képzőművészeti kritikus.
A későbbiek
során Ács életének
utolsó évében, Szombathy
Bálint művész és
esztéta írt nagyon jó
elemzést Ács
öt évtizedes
pályájáról,
majd ugyanez
évben a
Híd
folyóiratban
egy hasonlóan
veretes, ám
búcsúzó
írást is
leközölt, In
memoriam Ács
József
címmel...
Ács József papírkivágásos-tájművészeti akciója egy régi művésztelepen
Egymásra
simuló burkok
A
háttérből
szervező Ács
József hosszú
időn át a
vajdasági
művészeti
folyamatok
megújulását
szorgalmazta.
Segítője,
megalapozója
és kísérője volt
a minálunk is
meghonosodó modern,
elkötelzett
(neo-, majd transz)avantgárd
vonulatoknak
is. Mindeközben
az ő
művészete is
szakaszosan
fejlődött.
Törekvéseiben
mindig friss,
állandóan
megújulni
vágyó volt.
A táj
jellegű
líraiságtól
a modern
geometrikus
expresszionizmusig,
az elkötelezett
művészi
koncepciókig,
az informel
tendenciákig,
a
transzavantgárd
törekvésekig...
Érdekes módon,
Ács a
konceptualista
szemléletmódot
nagy
érdeklődéssel
kísérte... A
forradalmi
gondolatiságot
látta benne,
egy új
művészeti
korszak
előhírnökét.
Ezért azokat
a fiatal
művészeket,
akik a
legújabb
nyugati
művészeti
vonulatokat
meghonosítani
igyekeztek,
úttörő magatartásuk miatt különösen
becsülte.
Szombathy,
Csernik,
Matkovic Slavko
vagy Markulik
József
tevékenységében
a mélyen
megalapozott
gondolatiságot
becsülte. És
a szándékot,
hogy nem
szabad
lemaradni a
világ legújabb
művészeti
tendenciáitól.
Egyik legizgalmasabb,
hosszan tartó
törekvéseinek
egyike, a
tér
geometrikus
metaforájának
megfogalmazása
volt, melyben
statikus
képeket
sugalló
indulatos
érzelmi
tudatvilágot
képezett le.
Örök kísérletező
volt. Konkrét
művészeti
programjait nem
csak holmi
elvont
metafizikai
hangulatok
ecsetelésében
élte ki,
hanem a
kor
jellegzetességeinek
mély és
ünnepélyes
megélésével.
A múlt
avittságát,
elfelejtésének
szükségességét
hangoztatta, és
folyton a
zavartalan,
ígéretes új
korszakot
kijelölő
tendenciákon
dolgozott. Az
erőteljes
fejlődés
metaforikus
élményét
kutatta még
a prózaikus
mindennapokban
is. Azonban
minthogy
klasszikus
műveltséget
megöröklő
festőművész
volt, nem
tudta
megtagadni a
múltbéli,
festőmesteri
sajátosságokat
sem. Az
elvontságra
törekedett,
miközben
jómaga még
mindig azon
hagyományos
képzőművészeti
fogásokra
alapozott,
melyek öncélú
hangulati
tespedtségét
hangsúlyosan
elvetette. A
kiüresedett
esztétikai
élményiséget
próbálta a
korszerűség
elvével
lecserélni.
Víziói tehát
újszerűnek
voltak, de
valahol a
megismert
művészeti
hagyományokat
is tiszteletben
tartotta. A
művészet
nagyszerű
vívmányaira
emlékezve, a
művészete
tele van
misztikummal. A
hetvenes évek
elejétől az
angazsált
művészet
önigazolást
nyerő és
társadalmi
igazságokat
kereső céljai
miatt,
valamiféle
heroikus
küzdelemben
volt önmagával.
Iszapbírkózás-korszak
volt. A
korszerűséget,
az
időszerűséget
a társadalmi
folyamatok
relatíve
pontos
lekövetésében
látta meg.
Az éppen
aktuális
termelési
célokat
elvonttá téve,
vizuális és
koncepciózus,
sőt
konceptuális
képletek
kidolgozásában
találta meg,
utalásokkal,
jelképekkel,
jelrendszerekkel
manipulálta.
Ács rajzol. Péter László tusrajza a mesterről
Stílusváltásai,
gondolati és
képi ciklusai
nagy mértékben
logikai
következetességéről
árulkodnak.
Egymásra
simuló burkok.
Ács önmagára
találásának
sikeres
fázisait
fedik. Ezek
voltak a
diadala.
(vége)
Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. augusztus 18., hétfő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése