Mottó: “Inter arma silent Musae - Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
Általánosságok...
Nagy általánosságokban kellene most beszélnünk. Lehetne másképpen is?
Valahogy el kell kezdenem. Egyesek azt mondják, igényes, mások, hogy igénytelen, de leginkább az tűnik helyes megállapításnak, hogy kényes, megtévesztő, ködös és átláthatatlan,
meglepetésekkel teli korszakban élünk. Mert végre demokrácia van: és talán még sincs egészen az. Immár két és fél évezrede azt hisszük, ismerjük, elérjük/elérhetjūk, s ha már eddig vágytuk, ma már valósan benne is élünk. Vagy pedig
csak látszata van, mint a legtöbb hamis(kás) eszmének? Óvatosnak kell lennūnk a
megfogalmazásában, a megítélésében, a felderítésében, az elfogadásában. Hiszen
talán nincs is, mi meg csupán ködkergetők vagyunk...
A dolgok ugyanis következetesen az élet ritmusa és kiismerhetetlen
szabályozottsága szerint, és nem a mi eszméink és elképzeléseink szerint
történnek meg ajnározott valóságunkban.
Vajon a nyughatatlan
szellemiségünk gyakorlatoztatása, kulcsfontosságú létkérdéseink taglalása
közben, érzéki csalódásaink is lehetnek? Mind szellemi/gondolati, mind
formai/vizuális természetű, de mindenképpen transzformer állapotú gondolatiság
övez, követ és határoz meg bennūnket, egyszerre eszes és esztelen, tökéletlen,
kūzdő és örökösen a lehetetlent ostromló ész-lényeket.
A múltba révedés pedig hol megerősít, hol megtéveszt bennünket.
Helyesen látjuk-e az emberi múltunkat: a törekvést, hogy igazlátókká váljunk?
Ködkergetések, utópia
Míg a közösség gondolkodóiak
egy része (látszat)demokráciát sejt, a hatalom a régi-új praktikái szerint
cselekszik és természetesen önnön érdekeit szem előtt tartva hirdeti ki a beérő
és az általa kreált és működtetett, szerinte jól működő demokráciát.
Aposzrofálja, valóságos Aranykornak
mondja/hazudja azt. Az intellektuális egyén azonban néha/továbbra
is/sokszor úgy érzi, hogy gátat szabtak neki a kiteljesedéséhez. Gondolkodik a
dolgokon, csócsálja, és csaknem megfeszūl, (össze)töri magát szinte. Ám mivel
tehetsége van a ködkergetéshez, úgy elemzi a kétes helyzeteket, olyan őszinte
vehemenciával, mely az elmúlt korok egyes embereinek is, a valamiféle mély
elkeseredettségéhez vezető jellemzője lehetett. Csakhogy tovább bonyolódott,
néhány megzaboláz(hat)atlan nehezítő körülménnyel azóta még tetéződött is.
Egykor talán nyersebb és kíméletlenebb volt a mainál, látszólag átláthatóbb. De
reménytelibb is volt, mert a segítő Istenben, vagy régebben a politeizmus
korában, a fontosságuk szerint rangsorolható istenekben hitt az ember.
Hitt és reménykedett.
A mai romos, roncsolt és folyton gyalázott, azaz szabadon
gyalázható (!) hitnek viszont az a jellemzője, hogy még ismeretében is
kilátástalanabbnak látjuk a helyzetünket, tanácstalanul állunk a legmodernebb
és a legsötétebb emberi korszak közepe táján, - és amelyből (per pillanat) nem
találunk kiutat. Két(el)kedőek lettūnk, vagyunk.
Hit nélkūl azonban szinte a dolog természetéből adódóan biztos
fogódzó nélkül maradtunk, és egykarú mérlegekké váltunk. A kőbe ágyazott,
mozgásképtelen igazság istennőjének, Jusztíciának bekötött szemmel kell
szenvednie, de néha úgy tűnik, naiv és ráadásul még sūket is. Immár évszázadok
óta így ábrázolják, és gyakran kuncognak is rajta a szabadkőműves társaságok...
És mi nem tudjuk eldönteni, hogy az efféle hiányosságok a tudatosan választott
szabadság és a kísértő demokrácia jellemzői-e? Avagy csak a nemtelen
democsokráciáé...
A mai élet demokrácia-érzete azért is kényesen kelletlen, mert
miközben jót sugall, téveteg, kiismerhetetlen, alpári és sokszor alattomos is
lehet: kétszínű, kibúvókat rejtegető, mindamellett felettébb bonyolult is.
Igazságos akar lenni és ugyanakkor igazságtalanságokkal teletűzdelt.
Rébuszos... Megfoghatatlan, utolérhetetlen. Tényleg ködkergetés a megfejtése?
Ha a létező/nem létező utópisztikus jellemzőkkel felruházott
demokrácia eszmei lényegének megértésére mindmáig nem is vagyunk képesek, de a
teremthető/teremtett civilizációs értékekkel mindenképpen"esélyesek"
vagyunk legalább a saját szabadságvágyásaink megértésére.
Az Akropolisz rekonstrukciója
Egykor az ógörög "démosz", azaz maga a nép választott
szószólói is már szinte közfelkiáltással fogadták vagy vetették el a felkínált
irányt, hogy merre kellene menni. Az i. e. II. évezredtől i. e. VIII.
évszázadig tartó homéroszi korban teremtődtek meg a görög kultúra alapjai, az
istenekről szóló mondák rendszere, majd a görög írás, a pénz használata, a
mértékegységek, valamint a tudományok, művészetek műfajai, rendszere is...
Érdemes megemlíteni, milyen körūlmények közepette terjedt el,
hiszen visszahúzó erőként, mindezek előtt az archaikus korban (i. e. VII-VI.
század) szilárdult meg a szűk arisztokrácia által diktált zsarnoki
rabszolgatartó rend, melyből egy időre igencsak elegūk lehetett az ókori
helléneknek... A későbbi kivívott viszonylagos egyenlőség, (látszat?)demokrácia
sokkalta külömb volt ezeknél az állapotoknál. És sok tekintetben mégsem volt
annyira az.
Karcsúsítások és korcsosítások...
A klasszikus korszak az i. e. V-IV. században a görög kultúra
virágkorát jelentette, hiszen közismerten a művészetūk, a tudományágaik, és a
filozófiájuk is, ekkortájt lendūltek fel igazán. Forrongó és talán forradalmi
idők voltak ezek, melyek során a városállamokra tagolódás elárulta az e
virágkorban is dívó triviális széthúzási törekvéseiket. Így a törékeny hellén
szövetséget vezérlő Athénnek ís elég rövid ideig volt része a tényleges,
demokratikus hatalmi irányításból...
Egyébként pedig, az arisztokrata Kleisztenész (szūl. i. e. 570)
tapasztalásai szerint, a Krisztus előtt 508-ban kirobbant polgári forradalom
káosz-okozása nyomán jött létre az a törékeny demokrácia, amelynek nyomán
megváltozhatott a világ. (Bizonyos dolgokban nem... annyira azért mégsem!)
Ami szinte lehetetlenség volt az egész forrongó fejlődésben:
ekkoriban mintegy 1000 (!) aprócska városállam létezett szövetkezett vagy
többnyire ellenségeskedett egymással. Az Athénban megfoganó gondolatot, a
demokráciának és az összefogásnak az eszmei gondolatát, az akadályos
civakodásokból adódó sebezhető pontjait a vérmesen szigorú, harcias,
gyakorlatias és uralkodni vágyó Spárta és más közeli városállamok irigy és
támadó szándéka jelezték.
A 30 évig tartó peloponézoszi háborúként ismert történéseket a
kortárs Thuküdidész történetíró, jóval utána később Ciceró írta le és
értelmezte is. Talán ez volt az egyik első közismert átírása a történelmi
tény(szerű)ségeknek, ennek nyomán már számtalan tolmácsolás, fejtegetés,
karcsúsítás (és talán korcsosítás) történt. A jelenkor pedig, egyáltalán nem
kivétele a dicstelen torzításoknak, sok esetben hazudozásoknak...
A peloponézoszi szövetség (avagy, az immár a meglévőnél jóval
hatékonyabb acélfegyvereket is kovácsolni tudó harcias, a perzsákkal is dacoló
spártaiak szövetsége) meggyengítette a déloszi, azaz az Athéni szövetség hatalmát,
irigylésre méltó kultúráját, gazdagságát. Egy időre “helótákat” csinált
belőlük, rabszolgává tette őket, mintegy 10 000 négyzetkilométeres területet
foglalva el. Megalázta, dolgoztatta őket rendesen, és elvtelenné, demagóggá
tette végül a tömegeket...
1.Nagy Sándor és III. Dareiosz az isszoszi csatában (pompeji mozaik)
Később maga Makedón Fūlöp foglalta el a görög félszigetet. Előbb a
maga, majd a fia számára. Nagy Sándor pedig, a királyságot makedón-görög
királyként tovább gyarapította, majd Kis-Ázsiát, végūl Egyiptomot és Perzsiát
is meghódította.
A görögök örökölhető kultúráját azonban mégiscsak meghagyta...
Halálával (i. e. 326) kezdődött a hellenisztikus korszak, amely i. e. a II.
században ért véget. Ekkorra ugyanis a római birodalom hódította meg a görög
városállamokat, kultúrájának megtartásával, hasznosításával és tovább
fejlesztésével...
Nagy Sándor Amon-kosszarvakkal, egy i.e. 300 körüli bronzérmén
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. október 20., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. október 20., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése