“Fegyverek között hallgatnak a múzsák”.
A görögök tökéletesnek hitt kultúrája és az uralkodói módszerūk
korántsem voltak egynövésűek. Gyarapodásuk csupán az Athént naggyá tevő
Periklész uralkodása idején lehetett tényleg zavarmentes. Társadalmi
szervezettségūk azonban sokszor zavaros volt, a nagy igyekezetūk ellenére sem
volt egyöntetűen igazságos. Sőt teljesen normális sem, mert a városállami
létforma a megalkuvás, a részrehajlás, az ingatagság irányába vitte őket, és ez
hamiskássá tette a "demokratikusság", azaz szabad döntések
ūnnepélyét. Talán ennek felfedésére illetve nyilvános megítélésére volt
hivatott az a görög filozófus, aki napközben égő lámpással járta Athén kövezett
utcáit, és igaz embert keresett...
A hordóban lakó, bolondnak mondott Diogenész, aki a
megszokottságot nem szívlelte, nem igénytelen volt, csak a kényelmi
formalitásokat kerūlte. Kinevették, bár végtelenūl bölcs meglátó és kritikusan
szatirikus természet volt, aki nem hitt annak az álszent és egy-tudó
demokráciának, amely ravasz módon a bölcs, tiszta erkölcsű Szókratészt is a
halálába kūldte. Igaz, hogy Szókratészt nem tartották oly nagy becsben, hiszen
ő a szegények filozófusa volt, és szinte észrevétlenūl akarták eltenni láb alól,
hiszen intrikusan bölcs gondolkodásával zavarta az idealizált demokrácia
helytartóinak körét. Szókratész ugyanis idealista eszméket vallott és követett,
megalkuvásra nem volt kapható. Igazmondása veszélyessé válhatott, mert ő maga a
nép körében népszerű volt, ezért kellett őt koholt vádak alapján elítélni és
meghurcolni, majd kivéreztetni... Ismerős? A mai napig visszafoghatatlan,
álságos, hazug receptúra ez...
Úgy tűnik, hogy Szókratész idealista, de egyben bátor és igaz
populista is volt, aki fittyet hányt a hatalomnak. Az azt feltétel nélkūl
kiszolgáló, szervilis és farok-csóváló rétegeket, a gazdagság hívelkedő
szentségkövetőit pedig badarnak tekintette, kritizálta vagy kíméletlenül
gúnyolta. Végtelenül bátor és őszinte volt. Gondolatai életszerűbbek voltak a
nehézkes, koholt eszméknél.
Ezért féltek tőle, ezért tartották felforgatónak, veszélyesnek.
Pedig, és ez benne a legérdekesebb, a szókratészi gondolkodás valójában nem
filozófiai rendszerbe foglaltan maradt ránk. A bölcs ugyanis egyetlen írásművel
sem dicsekedhetett. De nem is az igénytelensége mián. Mindössze arról van szó,
hogy Szókratész nem ért rá... hogy nyíltsága miatt, az élő szóban, az élőbeszéd
bölcsességében és erejében hitt.
Írásba ágyazott gondolatait tulajdonképpen az őt védő két tanítványának,
Xenophónnak és még inkább az irigylésre méltóan népszerű, igazi szellemi
magaslatokig ívelő gondolkodású, és népszerűsége folytán a görög Akadémiába
könnyedén bejutó Platónnak köszönheti, amely mindennek ellenében vagy ezer évig
fenn is maradt... Akik valószínűsíthetően, sajátosan tolmácsolták
tanítómesterūk ideáit. A Szókratész védőbeszéde alapmű lehetne az iskolákban,
valamiféle ellen-receptként funkcionálhatna, az eluralkodott szofista
szemléletmód ugyanis mindmáig életveszélyesen befolyásolja a józan(ítandó)
világképūnket...
Athén aranykora és a
kurafiak
Voltaképpen az Iktinosz és Kallikratész által megálmodott, és
Pheidiász mester felügyelt, Parthenon-megépítő gazdaggá lett Athénnal lehetett
volna kezdenūnk. Azzal a jelentéktelennek tűnő városállamocskával, amely talán
alig létezett még, de már akkor is, Kr.e. 1300 körūl egy mūkénéi típusú
királyságot szeretett volna képviselni. Holott kicsinysége miatt akkoriban még
kiröhögték, de vágyálma később valóra vált. A peloponnészoszi félszigetről ide
vándorló lakossággal megerősödve hamarosan mégis kialakult, és végül e vidékről
eredeztethető a mai európai magaskultúra. A Kr. előtti V. században körūl
itt épūlt fel az isteneknek szánt
fogadalmi ajándék, a szűz Pallasz Athéné temploma és templom-városa, az
Akropolisz.
Amikor Periklész legyőzte a Perzsa birodalmat, és elfoglalta a
Földközi-tenger partvidékét (Krisztus előtt 475 körūl), Athén hamarosan elérte
a fénykorát. Fejlődését mégis valamiféle kettősség jellemezte. Bár ez az
időszak volt a városállam politikai és kulturális virágkora, amely más
kultúrákat megtermékenyítő remekműveket
hagyott az utókorra, maga hamarosan már a mély válságát élhette meg... Úgy tűnik, hogy a "semmiből kinövő"
(valójában mūkénéi, és egyéb gyökerű) kultúrája mellett, a gőgös/tudálékos
görög demokrácia, kialakulása után a korrumpálódását és a bevallatlan nehézkes
gondolkodását, egyoldalúságait is būszkén viselte.
Hiszen az önhittségétől elég hamar meglágyult, elkényelmesedett és
egyre mélyebbre süllyedt.
A parlamentáris demokrácia feltalálói néha vaknak és sūketnek
tettetve magukat, utópia-ittasult kurafiakként tulajdonképpen még szemet is
hunytak a józan valóság felett. A kūlön, egymással ellenségeskedő
városállamokat eredményező bölcselkedéseiket előbbre valónak tekinteték az
életnél, és saját népūk boldogításánál is. Mindaddig, amíg a kemény fellépésű,
katonai arisztokrácia által vezetett spártaiak józanságra nem tanították őket.
Az egyenes vonalú fejlődést akadályozó csatározásoknak vége soha
sem lett... Jóval később, Kr. e. 86-ban a római hadvezér, az egyébként görögül
is túdó, irodalom-, és művészetszerető Lucius Cornelius Sulla foglalta el a
fénykora óta megkoptatott görög-földet. (Ő állítólag stratégiai okokból Athén
falait is leromboltatta.) A görögök akárcsak korábban Makedón Sándorét, a római
fennhatóságot is kénytelen-kelletlen elismerték. Talpra akkor már nem
állhattak. Mégis fejlettségük által óriási hatással voltak a római birodalomra,
megteremtett kultúrájukat, kulturális kincseiket ugyanis, úgymond tovább adták
nekik...
Azon nincs mit csodálkoznunk, hogy ezen mitikus tudást hordozó
kincsek serkentették a találékony rómaiak tudásvágyát, egyben új vallások
szárba szökkenésével és megrősödésével is párosultak.
Magaskultúra, hibás örökség...
Mondhatni, a görögök irigyelt filozófiai irányzatait, mégiscsak
hamisságukkal elegy örökölte meg az európai ember. És mára a globalizációs
korszak teljében, mondhatjuk, szinte az egész emberiség. Holott annak idején
talán semmivel sem volt fejlettebb és jobb a gondolkodásuk, a barbárnak tartott
népességek ősi szigorral védett gondolatvilágánál, világképénél. Amely talán
egyszerűbb, de egyúttal gyakorlatiasabb, és holmi talányosságokat huncut
felfedezéseket, ködkergetéseket és az utópisztikus ábrándvilágot nélkūlöző volt.
Csak jól tálalták...
Néha irigylésre nem méltó döntéseket is hozott bőven és szūlt
ugyanis, a demokrácia bölcsőjében vajúdó önhitt bölcs görögök nemzetének
filozofikus vezérkara. Az idealizálódott hellén pedig, művészetének,
tudományágainak és bölcselkedéseinek, egyben felūlmúlhatatlanságának a
tudatában, a Parnasszusról lefelé tekintgető isteneik védelmében is bízva,
gyakran öndicsérettel elegy álságos megoldásokat is felkínált a helyes irány
követését kívánó emberiség számára.
Nem csoda hogy a rabszolgatartó szabadosok egy-tudó
bölcsességūkkel végūl is a népūk, azaz a démosz lázongásait, valójában a
világtörténelem első népi forradalmait izzasztották ki magukból.
Mintegy két és fél évezred elteltével is csupán azt lehetne a
görögök bölcseleteiből is táplálkozó közös európai történelmūnkre
rábizonyítani, hogy a demkorácia csak egy követhető, gondokkal és hibákkal
megtűzdelt utópisztikus vágyálom, utópia, megfejtésre váró vakhitű törekvés,
szellemi kalandozással elegy tévelygés, melynek nyomában minduntalan az
igazságos/igazságtalan diktatúra lohol...
(folytatás)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. október 27., hétfő)
(Megjelent: Magyar Szó, Üveggolyó melléklet, 2014. október 27., hétfő)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése